Hardlopen tegen depressie, burn-out en stress

Als je je down voelt, als je burn-out klachten hebt of als je veel last hebt van angstklachten, dan lijkt het misschien niet voor de hand te liggen dat je gaat hardlopen. Want hoe ga je het hardlopen volhouden, als je geen energie of conditie meer hebt, doordat je al volledig opgebrand bent? Hoe moet je de voordeur uit komen, als je veel liever op de bank blijft liggen, liefst met de gordijnen dicht. Waar moet je de tijd vandaan halen om hard te lopen, als je al zoveel stress ervaart? En hoe eng is rennen in het park in je sportoutfit, als een tripje naar de supermarkt al heel spannend is. 

Toch is rustig hardlopen en bewegen juist heel erg helpend bij depressie, burn-out en ook bij angst. Mits je het op een goede manier aanpakt natuurlijk. 

Dit is waarom:

1. Geluks-hormonen

Door hard te lopen maak je allerlei hormonen aan. Serotonine is daar eentje van. Wie wel eens heeft gesport, weet dat je je daarna heel fijn en blijmoedig kan voelen. Dat komt onder andere door de serotonine. 

2. Anti-stress hormonen

Daar blijft het niet bij: je maakt namelijk ook endorfine aan, als je rustig hard gaat lopen. En dat is weer goed nieuws, want dit hormoon breekt je stress hormoon cortisol af (en geeft je ook een blij en fris gevoel). 

3. Zelfvertrouwen

Als je dan toch bent gegaan, tegen al je eigen verwachtingen in; Als het is gelukt om die voordeur uit te gaan; Als je bezweet en wel thuiskomt; Dan ben je trots en blij met jezelf! Dit is super goed voor je zelfvertrouwen en je eigenwaarde! 

4. Ademhalen

Als je niet lekker in je vel zit, om wat voor reden dan ook, zul je veel stress, spanning en onrust ervaren: je ademhaling zit vaak hoog, je voelt je gejaagd en je kunt moeilijk ontspannen. Dat terwijl je op de bank of achter je pc zit: plekken waar stress en spanning niet nodig zijn, al is je lichaam hard aan het werk. Door hard te lopen gaat ook je ademhaling omhoog, maar dit keer is het in lijn met waar je mee bezig bent, hardlopen: dat voelt veel beter en minder stressvol, gejaagd en angstig. Bovendien is het een goed moment om eens stil te staan bij je ademhaling en wellicht een ademhalingsoefening te doen (voor of na het lopen). 

5. Uit je hoofd, in je lijf

Doordat je die hormonen aanmaakt en doordat je fysiek bezig bent, maak je weer connectie met je lichaam. Je gaat even uit je hoofd, hebt even geen tijd en ruimte om te piekeren en dit voelt bevrijdend. 

6. Buiten

De deur uit gaan, even uit je vertrouwde (maar misschien wel beklemmende) omgeving, frisse lucht inademen, de natuur zien, andere mensen zien. Dit werkt allemaal voor je, je gaat je beter en vrijer voelen. 

7. Fysieke kracht

Je bent bezig met je lichaam, je bouwt conditie op, je spieren zijn aan het werk, je loopt je stijve spieren los, je gaat je sterker en fitter voelen. Allemaal fysieke voordelen die ook je mentale staat beïnvloeden. 

7. RUSTIG hardlopen

Het goede nieuws is dat je niet heel hard of super lang hoeft te lopen, om deze effecten te krijgen. Je wilt jezelf niet volledig uitputten of je lichaam totaal in de overdrive zetten (waardoor je zelfs weer stresshormonen kunt gaan aanmaken..). Je wilt endorfine aanmaken (om stress te reduceren) en daarvoor hoef je alleen maar rustig hard te lopen. Dus vergeet die sprint en wandel, jog, hol, draaf 😉. 

Wondermiddel?

De resultaten van rustig hardlopen, zijn geen wonder, je moet er tenslotte zelf voor aan het werk. Met een beetje hardlopen, verdwijnen helaas ook niet al je problemen en klachten. Toch helpt het heel goed en dat kan wel wonderlijk voelen: 

Ik: ‘Hoe gaat het vandaag met je?’ 

Coachee: ‘Mijn hoofd zit vol, ik voel me gespannen en mijn benen zijn super onrustig.’ 

Tien minuten later vraag ik weer hoe ze zich voelt, mentaal en fysiek. We hebben gewandeld, een korte ademhalingsoefening gedaan, gepraat en hard gelopen. 

Coachee: ‘Het voelt nu al alsof er meer ruimte in mijn hoofd is en mijn benen voelen ook lichter. Ik voel me nu al veel sterker!’ 

Running therapie en burn-out coaching

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft hardlopen nogal wat mentale voordelen. Dit is precies de reden dat mijn coach praktijk niet binnen, maar buiten is. Ik, Goudje Haadsma – Psycholoog en burn-out coach-, ga met mensen die last hebben van burn-out (klachten) naar buiten. We wandelen, praten en gaan hardlopen. De positieve effecten van hardlopen krijg je er zo gratis bij. Bovendien is het een prettige en informele manier om te praten over moeilijk dingen én kun je zo veel beter bij je gevoel. Interesse? Klik hieronder dan op de knop ‘individuele coaching’. Coaching is in Groningen, maar kan eventueel ook online!

Geen coaching, wel online begeleiding tijdens het hardlopen:

Omdat iedereen baat heeft bij hardlopen op een ontspannen manier, zonder prastatiedruk, maar mét plezier ontwikkelde ik ook een online programma: Connect & Run. In 10 weken leer je hoe je (weer) begint met hardlopen, of leer je op een andere manier hardlopen. Je leert hoe je eht goed en duurzaam kunt volhouden. Je wordt nu eens niet begeleid en gecoacht om zo snel en ver mogelijk te rennen, maar om te leren luisteren naar je lichaam. Klink interessant? Kijk dan even hier, of klik hieronder op de Connect & Run knop: