…tegen iemand die depressieve- of burn-out klachten heeft

Voor iemand met een depressie of burn-out is het leven zwaar en moeilijk, maar ook voor de omgeving kan het ontzettend moeilijk zijn om hier mee om te gaan. Onbegrip en schaamte kunnen een depressie of burn-out erger maken. Ken je iemand met een depressie of burn-out, lees dan vooral wat je NIET moet zeggen (en onderaan wat je dan wel kunt doen).

“Maar je hebt toch alles goed voor elkaar?”

Een huis, een leuke partner, leuke vrienden, een fijne familie, een mooie auto, leuke vakanties en bovendien een goed salaris. Het kan heel verleidelijk zijn om te kijken naar wat iemand wel heeft en daaruit te concluderen dat iemand het dus goed voor elkaar heeft en dus wel gelukkig moet zijn. Helaas is het heel goed mogelijk dat iemand ondanks alle mooie dingen in het leven, toch heel depressief is of heel veel stress ervaart. Door te benadrukken wat iemand wel heeft en daar bovendien over te zeggen dat hij of zij dus we gelukkig moet zijn, zeg je eigenlijk dat iemand niet moet zeuren. Ook door te zeggen: ‘Kijk naar wat je wel hebt’ kun je iemand een schuldgevoel aan praten en zelfs dieper in de put helpen. Iemand met een depressie of burn-out is zich vaak pijnlijk bewust van wat hij of zij wel heeft en voelt zich onbegrepen en schuldig. 

“Rust een paar dagen uit en dan ben je er zo weer bovenop.”

Natuurlijk is rust belangrijk, zeker als je je depressief voelt of als je opgebrand bent. Hoewel dit een goed bedoelde opmerking is, help je iemand hier niet mee. Bovenstaande opmerking wekt de indruk dat een depressie of burn-out makkelijk op te lossen is, door een nachtje goed te slapen of een paar dagen te Netflixen. Of zelfs dat iemand zelf schuld heeft aan de depressie of burn-out (door te weinig rust te nemen) . Vaak ligt een depressie of burn-out veel gecompliceerder. Ook kan het goed bedoelde advies om te gaan sporten of hardlopen, op yoga te gaan of een cursus mindfulness te volgen, echt te kort doen. Goede begeleiding en therapie is echt van belang hierbij. Luister liever goed en heb je het gevoel dat er meer aan de hand is? Geef dan het advies om eens naar de huisarts te gaan.

“Je moet je niet zo aanstellen” of “je hebt gewoon een schop onder je kont nodig.”

Misschien heb je soms de neiging om bij jezelf te denken dat iemand ‘gewoon een schop onder zijn kont nodig heeft’ en zich aanstelt. Geloof mij: een depressie is echt Mensen gaan hier dood aan. Mensen die hier aan lijden stellen zich niet aan! Dit wel zeggen tegen iemand, werkt alleen maar in de hand men zich gaat schamen en het onderwerp in de taboe sferen blijft hangen. De weg naar hulp zal  vele malen moeilijker worden. 

Ook burn-out is echt! Mensen die thuis zitten met een burn-out hebben zichzelf net iets te vaak een schop onder hun kont gegeven en hierdoor zijn ze ernstig in de problemen geraakt.

En een belangrijke toevoeging hieraan is: het lijkt misschien heel logisch dat je bovenstaande opmerkingen niet maakt, ze zijn best hard. Let toch goed op met wat je zegt, want dit soort dingen worden nog veel te vaak gezegd, maar vaak op een veel subtielere manier.

“Ik heb ook wel eens een slechte dag.”

Helaas is een depressie heel veel meer dan een slechte dag of een paar slechte dagen achter elkaar. Het is vaak een slepende ziekte met veel dalen en af en toe een lichtpuntje. Zeg je dit tegen iemand met een depressie, dan is de kans groot dat hij of zij zich niet begrepen of gezien voelt.  

Ook een burn-out of burn-out klachten zijn zoveel meer dan een paar slechte dagen. Men is emotioneel en fysiek uitgeput, herkennen zichzelf amper nog en kunnen soms letterlijk niks meer. Dit een slechte dag of week noemen is de understatement of de eeuw. Het klinkt misschien alsof je met dit zinnetje begrip toont, maar het tegenovergestelde is waar.

Wat zeg je dan wel?

Sommige opmerkingen hierboven zijn misschien wat ongenuanceerd, maar wees wel op je hoede.

Zoals ik al zei: het kan heel moeilijk en spannend zijn om met iemand te praten of om te gaan die een depressie heeft. Dit artikel is geenszins bedoeld om het gesprek dan maar te vermijden en je kop in het zand te steken. Ik wil je juist aanmoedigen om je open te stellen en juist het gesprek aan te gaan!

  • Vraag oprecht en regelmatig hoe het gaat.
  • Maak depressie en burn-out bespreekbaar
  • Vraag naar iemands gevoel
  • Zoek informatie over depressie en burn-out
  • Geef aan dat je niet zo goed weet wat je moet zeggen
  • Geef aan dat je er bent voor hem of haar
  • Wees lief
  • Luister
  • Bied je schouder aan
  • Ben je niet zo’n prater? Bied aan om eens te koken of een klusje te doen.
  • Stuur af en toe een berichtje of een kaartje
  • Nogmaals: maak het bespreekbaar en stel je open op!

Depressie, burn-out, angst

Waar je ook tegen aanloopt, heel veel mensen die depressief zijn, burn-out en/of angst klachten hebben, ervaren veel stress, hebben weinig eigenwaarde en ervaren minder plezier. Veel mensen met bovenstaande klachten zijn al geholpen door de methode van individuele coaching en hardlopen (running therapie). Wil je meer weten over coach trajecten of meteen in een intake plannen, klik dan op deze link: Individuele coaching.

Lees ook:

Iemand in je naaste omgeving een burn-out? Dit kun je doen om te helpen.Wat zijn de symptomen van depressie?Burn-out? Download de checklist en (h)erken de symptomen

Angst en paniek bij burn-out

burn-out coach groningen

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over haar en hier meer over individuele coaching. Of neem direct contact met haar op voor een intake.