De signalen van een burn-out

De meeste mensen die ik coach met een burn-out kunnen een exact moment aanduiden waarop het ‘echt niet meer ging’. Meestal melden ze zich daarna ziek, met de verwachting dat ze er met een beetje rust al snel weer bovenop zullen zijn. Helaas valt dat vaak vies tegen. Wel kunnen ze achteraf inzien dat die burn-out er niet zomaar ineens was, maar dat het eigenlijk al veel langer slecht ging. De burn-out is er als het ware ‘ingeslopen’.
De signalen en symptomen hebben ze dan al te lang genegeerd, wat is geresulteerd in een burn-out. Herken jij je in onderstaande signalen? Onderneem dan actie, neem de signalen serieus, voordat ook jij opgebrand raakt.

De signalen:

1. Je bent moe, heel erg moe.

Je voelt je extreem moe, komt slecht je bed uit en voelt je ook emotioneel vermoeid. Ook na het nemen van rust blijf je je moe voelen.

2. Je slaapt slecht.

Je slaapt niet goed, omdat je bijvoorbeeld veel piekert, je gestrest voelt of omdat het simpelweg niet lukt om te ontspannen. Hoe moe je ook bent, het slapen gaat gewoon niet. Het kan overigens ook zo zijn dat je extreem veel slaapt.

3. Focus en concentratie zijn ver te zoeken

Je vindt het moeilijk om je concentratie te behouden, je geheugen is slechter dan normaal en je bent heel snel afgeleid. Het is goed mogelijk dat je je hierdoor nog onrustiger voelt, waardoor het concentreren lastiger wordt, een vicieuze cirkel.

4. Dingen waar je eerder plezier in had, zijn helemaal niet meer zo leuk

Waar je eerst veel plezier had in je werk/leuke dingen doen/je kinderen/je vrienden/etc. haal je nu weinig lol uit dit alles. Je voelt je somber of je voelt je mat. Je voelt je hier misschien weer schuldig over en hebt vaak het gevoel van ‘dit hoort toch leuk te zijn?’.

5. Je herkent jezelf niet meer.

Je hebt het gevoel dat je niet zo goed meer weet wie je bent, wat je leuk vindt, waar je goed in bent. Je voelt je als het ware verwijdert van jezelf. Ook kan het zijn dat je het gevoel hebt dat je de controle over je eigen leven verloren bent, en:

6. Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd.

De controle over je leven ben je kwijt, je leeft van afspraak naar afspraak en van weekend naar vakantie. Het lijkt alsof er geen ontsnappen aan deze ‘ratrace’ is en dat je weinig keuzes hebt. Hierdoor voel je je opgesloten, of heb je het gevoel dat je geen kant meer op kunt.

7. Je eigenwaarde en zelfvertrouwen zijn naar een nulpunt gedaald.

Je voelt je onzeker, hebt niet het gevoel dat je er toe doet en/of dat de dingen die je doet goed genoeg zijn. Dit kan resulteren in: met alle winden meewaaien, veel twijfelen, geen keuzes durven maken, jezelf altijd op de laatste plaats zetten, over je grenzen heen gaan of je hebt het gevoel dat mensen steeds over jouw grenzen heen gaan.

8. Je voelt je gestrest en gejaagd, de hele tijd.

Ontspannen lukt bijna niet, je hebt het gevoel dat je continue ‘aan’ staat, je ervaart veel stress. Vaak is dit bijna een fysiek gevoel, je voelt de spanning door je lijf heen jagen. Een boek lezen, een serie volgen of je concentreren op één taak kan hierdoor erg lastig zijn.

8. Je hoofd staat continue AAN

Je denkt continue na over het verleden en de toekomst. Je piekert je suf en hebt daardoor wellicht het gevoel dat je niet meer in het hier en nu leeft en/of het lastig vindt om nog te voelen. Vaak wordt dit ook omschreven als: ‘Ik heb het gevoel dat er watten in mijn hoofd zitten.’ Of: ‘Ik weet dat er nog een lichaam onder mijn hoofd bungelt, maar ik negeer alle signalen daarvan structureel.’

9. Je voelt je angstig en paniekerig.

Je voelt je angstig, ook als dat niet nodig is. Daarnaast raak je in paniek als er dingen anders gaan dan verwacht. Je schrikt snel. Het kan heel goed zijn dat je de signalen van je lichaam als heel extreem ervaart en het gevoel is dat er van alles mis is. Hierdoor ga je situaties soms het liefste uit de weg of blijf je liever in je veilige omgeving. Dit alles kan leiden tot hyperventilatie, paniek aanvallen en isolement.

Kom in actie

Herken je je in een of meerdere punten die hierboven beschreven staan? Wacht niet totdat het echt niet langer meer gaat, maar kom juist nu in actie. Hoe? Praat erover: op je werk, met je vrienden, je familie, ervaringsdeskundigen. Zoek hulp: ga naar je huisarts of neem contact op met mij. Neem je signalen serieus, zorg voor jezelf en wacht niet te lang!

‘Burn-out is what happens when you try to avoid being human for too long’ (Michael Gungor)

Vond je dit interessant? Lees dan dit ook:

Collega of medewerker een burn-out? Wat kun je doen om te helpen?

DvhN: Tips tegen burn-out (bij studenten)

Hulp nodig? Misschien is dit iets voor jou.

Wil je direct aan de slag? Download dan de gratis werkmap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *