Hoe begin je met bewegen tijdens of na een burn-out?

Hoe begin je met bewegen na of tijdens burn-out?

Waarom is bewegen goed tegen burn-out? Door rustig te bewegen, reduceer je stress. Je bent zelf actief aan het werk. Zo werk je aan je fysieke kracht en conditie. Je krijgt weer vertrouwen in je lichaam en in jezelf. Ik ben ervan overtuigd dat je een burn-out niet oplost door enkel en alleen uit te rusten en op de bank te zitten.

Maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is! Het kan best eng zijn om weer te gaan bewegen en bovendien: waar begin je?

Bekijk de video of lees het artikel hieronder:

Tips:

  • Begin bij het begin. Klinkt logisch, maar ga jezelf geen enorme doelen opleggen. Jouw begin is misschien wel een klein stukje wandelen in je hardloopschoenen, helemaal goed! Blijf dus weg bij prestatie doelen en luister naar je lichaam.
  • Voel je je fysiek echt heel moe? Misschien is het dan beter om een andere dag te gaan.
  • Voel je veel angst? Besef je dan dat dat alleen maar angst is en neem bijvoorbeeld iemand mee. Let op je ademhaling: blijf rustig ademhalen en ontspan je schouders. Lukt dit niet meer? Ga dan even wandelen.
  • Loop in een vertrouwde buurt.
  • En echt, nogmaals: hou op met jezelf allerlei prestatiedoelen op te leggen. Een burn-out is grillig, bewegen bij burn-out dus ook. De ene week gaat het wellicht super goed en een week later is wandelen al te veel. Geef het dus tijd!
  • Stel jezelf andere doelen en redenen dan prestatie of competitie: meer rust in je hoofd, je beter voelen door hardlopen, een goede reden om naar buiten te gaan, opwarmen, een sociaal moment, etc.
  • Een laatste belangrijke tip: zoek hier goede begeleiding bij. De stap om dit zelf te doen, is heel groot. Je wilt gevoelens van falen echt voorkomen!
  • Op Run Free Online vind je ook verschillende tools om het hardlopen zelfstandig op te pakken: online begeleiding tijdens het hardlopen en een fijn e-boek met heel veel informatie over hardlopen volgens de visie van Run Free.

Lees ook dit blog eens over beginnen met hardlopen. En hier vind je nog meer informatie over waarom bewegen bij burn-out zo belangrijk is.

burn-out coach groningen

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over haar en hier meer over individuele coaching. Of neem direct contact met haar op voor een intake.