Adem in, Adem uit

Tijdens running therapie schenk ik veel aandacht aan ademhaling. Dat ademhaling belangrijk voor je is, spreekt voor zich, maar dat ‘verkeerd’ ademhalen veel invloed op je gezondheid kan hebben, wist je misschien nog niet. Ik zal je daarom wat meer vertellen over een goede ademhaling en hoe ik dat toepas in het traject.

Running therapie en ademhaling

De eerste keer is het altijd een beetje onwennig, maar ik begin de running sessies altijd met stilstaan en ademhalen. Vooral voor mensen die geen enkele ervaring hebben met meditatie, ademhalingsoefeningen of überhaupt stilstaan is dit even wennen. De opdracht: twee minuten stilstaan: adem in door je neus, adem uit door je neus, pauze, herhaal. Simpeler wordt het niet en iedereen kan dit. Waarom we dit doen? Ik wil dat iedereen rustig is als zij (of hij) begint met de training. Even de rust vinden voor het hardlopen en niet de dagelijkse stress meenemen in de hardloop sessie. We beginnen daarna met de training, die kan variëren van persoon tot persoon. Tijdens het lopen besteed ik weer aandacht aan deze manier van ademhalen. Ook tijdens het lopen is het van belang om de ademhaling rustig te houden, de hartslag niet te hoog en niet volledig buiten adem te raken. Aan het einde van de training doen we weer dezelfde ademhalingsoefening, maar dan vijf minuten. Ook dit is, zeker is het begin, soms erg onwennig. Vijf hele minuten stil zijn en alleen maar adem halen, kan echt wel als heel lang ervaren worden.  Waarom na de training nog een keer? Omdat je na je training tot rust wilt zijn, je wilt niet de hoge(re) hartslag die sporten nu eenmaal met zich meebrengt de rest van de dag voelen. Doe je dit niet, dan dender je als het ware door. Tevens zorgt dit er ook weer voor dat het hardlopen echt een moment met een begin en een eind is, dat geeft een fijn en voldaan gevoel.

Ademhaling en je gezondheid

Mensen met een burn-out of een depressie ervaren vaak veel stress. Hierdoor is hun ademhaling en hartslag vaak veel te hoog, ook op momenten dat dit helemaal niet nodig is: achter je pc, op de bank tijdens een film of het lezen van een boek. Je kunt je voorstellen dat dit niet zo goed is: je kunt je lastig concentreren, het maakt je onrustig en lichamelijk is het helemaal niet zo gezond. Je lichaam denkt de hele tijd dat je een intensieve fietstocht aan het ondernemen bent, terwijl je gewoon in rust bent.

De zuurstof die je inademt wordt door je lichaam gebruikt om energie vrij te maken. Door een te diepe en te snelle ademhaling krijg je minder bruikbare zuurstof binnen dan je nodig hebt. De zuurstof is je lichaam alweer uit voordat het is opgenomen.

Een te snelle ademhaling vreet energie en heeft allerlei lichamelijke en mentale gevolgen, zoals: burn-out, kortademigheid, onrust, hyperventilatie, angst, hoofdpijn, rugklachten, vermoeidheid, concentratieproblemen en druk op de borst. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Minder stress

Zelf heb ik veel baat bij deze oefeningen, ik merk echt het verschil als ik na een rondje rennen meteen doorga met mijn dag (werk/email/douche/telefoon/etc.) of eerst even vijf minuten rustig ga zitten en de ademhalinsoefening doe. Minder stress, fijner gevoel!

Door deze oefeningen leer je bewust te luisteren naar je ademhaling en leer je stil te staan, tot rust te komen.

Ook geef ik altijd de opdracht om door de week de ademhaling in rust eens te tellen: zo tussen de 8 en 13 ademhalingen per minuut is gezond, hoger is een aandachtspunt. Daarnaast geef ik verschillende dagelijkse oefeningen mee, besteed ik er tijdens het rennen ook veel aandacht aan en geef ik handvatten voor stressvolle situaties. En altijd komen ze neer op het zelfde principe:

ADEM IN (neus)

ADEM UIT (neus)

PAUZE

HERHAAL

Wil je hier nog meer over weten? In mijn E-book besteed ik er aandacht aan, maar Bram Bakker en Koen de Jong schreven een heel boek over: ‘Verademing’. Nog veel meer informatie en oefeningen vind je hierover op hun website. Heel interessant en best een eye-opener. Ademhalen kan iedereen en het is eigenlijk heel logisch dat dit veel invloed heeft op ons lichaam, maar daar staan we veel te weinig bij stil.

Als je hier vragen over hebt, stel ze gerust!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat