Angst en paniek bij burn-out

Angst en paniek bij burn-out

Niet iedereen weet dit, maar angst- en paniekaanvallen komen veel voor bij burn-out. Hoe kan dit, wat zijn de symptomen en wat kun je doen? Dat lees je in dit artikel (geen zin om te lezen? Bekijk dan de video!)

Lees ook dit interview over angst en paniek

Waarom ervaren veel mensen meer angst en paniek bij een burn-out?

Allereerste even naar de cijfers: wist je dat 1 op de 5 mensen eens in zijn/haar leven te maken heeft met een angststoornis? Best heel veel! In de praktijk zien we dat veel mensen bij burn-out vooral in het begin veel last hebben van angst en paniekaanvallen. Dit is goed te verklaren: bij een burn-out staat je hele lichaam onder grote spanning en stress, het lichaam is volledig uitgeput en de spreekwoordelijke rek is er uit. Ontspannen lukt niet meer, hierdoor zijn je hormonen uit balans en voel je je gejaagd. Een paniekaanval is eigenlijk niets anders dan een extreme uiting van opgebouwde stress. (Lees hier meer over stress en hormonen.) Tijdens een paniekaanval wil je waarschijnlijk heel hard vluchten, bevries je of heb je de neiging om te ‘vechten’.

Oorzaken van een paniekaanval zijn vaak:

  • Ergens van schrikken
  • Heel veel stress opbouwen voor een bepaalde situatie (naar de supermarkt gaan, kan al zoiets zijn)
  • Oververmoeidheid
  • Bang zijn voor de angst en paniek.

Als je nog nooit een paniekaanval hebt gehad, is bovenstaand rijtje wellicht wat abstract, maar als je wel eens een paniek aanval hebt gehad, komt dit je waarschijnlijk heel bekend voor.

Symptomen van een angst en van een paniekaanval

Zweten, trillen, hoge hartslag, hoge ademhaling (hyper ventilatie), niet meer goed na kunnen denken, spierspanning, schrikkerig worden, het gevoel hebben NU weg te moeten uit de situatie, gevoel van verlies van controle. Dit zijn allemaal symptomen van een paniekaanval.

Veel mensen ervaren gelukkig niet de hele dag paniekaanvallen, maar zijn wel veel bang (tijdens een burn-out). De symptomen van deze angst zijn vaak: snel zweethanden, een hoge hartslag, bang zijn voor een paniek aanval, controle willen houden, vermijden van bepaalde situaties (de supermarkt, werk, autorijden, etc.). Deze angst is vaak niet reëel, maar voelt wel degelijk zo! Als buitenstaander is het daarom vaak lastig te begrijpen.

Wat kun je doen?

Als burn-out de directe oorzaak is van angst en paniek, gaat het gelukkig in veel gevallen weer over, naarmate je meer herstelt van de burn-out. Je lichaam komt weer in balans, de extreme vermoeidheid verdwijnt en daarmee vaak de angstklachten. uiteraard is het wel belangrijk dat die angst erkent, besproken en onderzocht wordt tijdens het herstel.

Is angst en paniek niet een symptoom van een burn-out, maar bestaat het al langer (het kan zelfs zijn dat burn-out hierdoor ontstaat), dan is het belangrijk om te onderzoeken waar de angst vandaan komt. (Angst)Gedachten moeten worden onderzocht en kort gezegd is het belangrijk om jezelf een nieuw verhaal te gaan vertellen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je gedachten zijn heel sterk. Begeleiding hierbij is belangrijk, zoek daarom hulp!

Hardlopen (,coaching) en angst

Veel mensen die ik begeleid bij Run Free Groningen hebben angst en paniekklachten. Op een zeker moment vraag ik vaak: wat gebeurt er met je lichaam als je angstig bent.

Het antwoord is vaak: zweten, hoge hartslag, hoge ademhaling, een gejaagd gevoel in het lijf.

Volgende vraag: Wat gebeurt er in je lichaam als je bijvoorbeeld verliefd bent en je crush plotseling tegenkomt?

Antwoord: Hoge hartslag, hoge ademhaling, zweten, blozen, vlinders in je buik.

Laatste vraag: Wat gebeurt er in je lichaam als we aan het hardlopen zijn?

Antwoord: Ja, hoge hartslag, hogere ademhaling, zweten, er ontstaat ruimte in mijn buik/borst.

Dé oplossing is niet perse hardlopen, maar het kan zeker wel helpen: de symptomen die op een bepaald moment als heel eng worden gelabeld door je hoofd, zijn op andere moment heel normaal en zelfs fijn!

Tot slot een paar tips:

Stress is een normale en gezonde reactie van je lichaam. Een paniekaanval gaat altijd voorbij (echt!), je lichaam is er namelijk niet op gebouwd om uren en uren paniek vol te houden. Schaam je niet voor je angst, het overkomt veel meer mensen dan je denkt. Praten helpt. Zoek hulp (ook al is dat ook eng). Wees lief voor jezelf en je lichaam. Oefen dankbaarheid.

Interessant? Deel dit artikel en help iemand die hier ook mee te maken heeft:

coach groningen burn-out

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over haar en hier meer over individuele coaching. Of neem direct contact met haar op voor een intake.

Om spam te voorkomen vragen we u de
onderstaande code over te typen.

captcha