Burn-out kennisbank

Hoe voorkom je een burn-out?

Hoewel sommige mensen hun burn-out achteraf als een cadeautje zien, wil je een burn-out ten allen tijde voorkomen. Een burn-out is echt een aanslag op je leven, je gezondheid en je relatie(s). Het kost veel tijd om goed en duurzaam te herstellen.

Lees hier veel meer informatie over burn-out.

Voorkom die burn-out

Hierbij een aantal tips en adviezen die je echt zullen helpen, mits jezelf aan de slag gaat natuurlijk!

Leer je grenzen kennen

Wat we in de praktijk vaak horen is dat mensen met een burn-out willen leren nee zeggen, maar dat kun je al. Je moet leren wanneer je nee moet zeggen, alleen zo voorkom je een burn-out Volg je het nog? Wat je wilt is je lichaam leren kennen, beter naar je gevoel luisteren en dat gevoel leren toelaten. De vraag die jij nu waarschijnlijk hebt is: Hoe dan? Een paar tips:

  • Probeer je echt bewust te zijn van wat er zich in jou lichaam afspeelt. Zowel fysiek als mentaal: hoe is het met je ademhaling? Hoe voel je je fysiek? Welke emoties voel je?
  • Welke situaties zijn verbonden aan welke gevoelens?
  • Wees niet bang voor je gevoel. Zie je gevoel voornamelijk als signalen (of alarmbellen). Laat die gevoelens dus toe, ze gaan ook weer voorbij.
  • Observeer (en oordeel dus niet!)
  • Doe iets met dat gevoel! Stel dus je grenzen, zeg nee tegen iemand anders, zeg ja tegen jezelf, neem rust als je dat nodig hebt.

Bewaak je grenzen

Misschien ten overvloede, maar bewaak je grenzen vervolgens bewust om een burn-out te voorkomen. Je kunt je wel heel bewust zijn van al je gevoel, maar probeer echt te leren en dat gaat alleen met vallen en opstaan. Wees je ook bewust van het feit dat die grenzen super belangrijk zijn voor jou, dat jij belangrijk bent.

Zorg voor balans

Om een burn-out te voorkomen is het belangrijk om een gezonde balans te houden:

Eet gezond, slaap voldoende, rust voldoende, beweeg genoeg, hou ritme in je leven, wissel inspanning af met ontspanning. Maar doe ook eens iets geks, eet koekjes als je daar zin in hebt, neem rust als je moe bent of geen zin hebt in sporten, ga eens volledig uit je dak! Leg niet alles op de weegschaal, maar geniet! Kortom: zorg voor balans.

Balans is niet alles op de weegschaal leggen, maar zorgen voor een fijn evenwicht, dat past bij jou. En ja: gezond leven is super belangrijk, zeker in tijden van veel stress, maar probeer niet te obsessief te zijn hiermee, dat zorgt namelijk alleen maar voor meer stress.

Doe onderzoek

Waar word je gelukkig van? Ben je nog blij met je werk? Waar krijg je energie van? Wat kost je veel energie?

Doe hier onderzoek naar bij jezelf en wees eerlijk. Zijn er vervolgens vandaag al stappen die je kunt zetten of dingen die je weg kunt strepen of juist meer kan gaan toevoegen in je leven? Ook zo zet je stappen om een burn-out te voorkomen.

Wees lief voor jezelf!

Zonder dit laatste advies heb je niks aan alle voorgaande tips. Het is echt belangrijk dat je stopt met steeds te oordelen over jezelf en jezelf de tijd geeft om te herstellen, om gelukkig te zijn. Je hoeft niet alles te kunnen, je hoeft niet overal de beste in te zijn. Stop met perfectionisme en start met leven.

Lees ook: tips voor meer zelfliefde.

Je bent goed genoeg, echt!

Een laatste advies: als je er zelf niet uit komt, zoek dan hulp. Gun je zelf dat, denk niet: ‘een burn-out, dat overkomt mij niet.’ Dat dacht iedereen die met een burn-out thuis is komen te zitten. Voorkomen is beter dan genezen en soms lukt dat niet alleen.

Plan een intake om te kijken of wij iets voor je kunnen betekenen of kijk hier voor meer informatie.

Goudje Haadsma

Goudje Haadsma is de coach en eigenaar van Run Free Groningen. Het hebben van kennis over burn-out, stress en depressie kan al een stap zijn in de richting naar herstel.

Klik hier voor meer artikelen over burn-out

Meer weten over onze coaches? Klik dan hier.

Heb je een vraag?

13 + 11 =