Wat is een depressie en waarom is het belangrijk om de symptomen van depressie te herkennen

Een depressie is een psychische stoornis van je stemming en gevoelens. Je voelt je somber, je voelt je lusteloos, verliest je interesse en piekert veel.  

Een zware depressie kan vreselijke en zelfs fatale gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk om een depressie tijdig bij jezelf (of een ander) te herkennen. Bovendien is het ongelooflijk belangrijk om depressie bespreekbaar te maken, dit maakt de weg naar hulp makkelijker, haalt schaamte van het onderwerp af en gaat isolement door depressie tegen. Zo voorkom je dus dat de symptomen van depressie verergeren.

In dit blog lees je hoe je een depressie kunt herkennen en lees je meer over de verschillende symptomen van depressie.

Symptomen van depressie: waar hebben we het over?

Voordat je meer leest over de symptomen van depressie, is het belangrijk om te weten dat er  verschillende subtypen depressie zijn, hier ga ik in op de symptomen van een depressieve stoornis.

Denk bij deze subtypen aan: seizoensgebonden depressie (bijvoorbeeld de herfst- of winterdepressie), een bipolaire stoornis, postnatale depressie, dysthyme stoornis en een psychopathische depressie. Allemaal vormen van depressie, waarbij de oorzaak of de symptomen net even anders zijn.

Een depressie herkennen: de symptomen

Herken je jezelf in een aantal symptomen van depressie? Neem dat absoluut serieus en doe er iets mee.

1. Lusteloosheid en somberheid

Nergens zin in hebben, het liefst de hele dag onder een dekentje op de bank liggen en je verstoppen voor de wereld. Je gedachten zijn donker en somber.

2. Minder eetlust of juist meer

Vaak gaat depressie gepaard met helemaal geen eetlust meer hebben, of juist heel veel eetlust. Denk bij dit laatste aan emotie eten. Een gevolg hiervan is gewichtstoename of -afname. Bovendien is slecht eten (of niet eten) niet bepaald goed voor je hormoon balans en je fysieke en mentale gezondheid.

3. Geen interesse/plezier hebben in je omgeving

Waar je eerder geïnteresseerd was in de mensen om je heen, je wellicht allerlei hobby’s had en veel sociaal contact had, heb je nu helemaal geen behoefte en interesse meer in dit alles. Het kan lijken alsof je het plezier in alles bent verloren.

4. Denken aan de dood (en/of zelfdoding)

Heb je last van een depressie? Dan is denken aan de dood of zelfs aan zelfdoding helaas een veel voorkomend symptoom. Je zult begrijpen dat dit echt serieus moet worden genomen. Bovendien kunnen deze gedachten heel eng zijn. Het helpt echt om hierover te praten, met iemand die je vertrouwt. Herken je dit bij jezelf of bij iemand anders? Zoek hulp!

Hulp nodig? www.113.nl of bel 0900-0113

5. Extreme vermoeidheid

Door allerlei factoren kun je je extreem vermoeid voelen, zowel fysiek als mentaal. Je hebt nergens energie meer voor.

6. Weinig zelfvertrouwen en zelfwaardering

Van je zelfvertrouwen en zelfwaardering is in tijden van depressie vaak heel weinig over. Het lastige hieraan is, dat je jezelf makkelijk wegcijfert, terwijl je het juist nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen en jezelf dat ook te gunnen!

7. Heel veel piekeren

Hoewel je je lusteloos, somber en moe voelt, is de kans groot dat je daarnaast heel veel piekert. Je hoofd wil maar niet ‘uit’.

8. Angst en stress

Vaak voel je je angstig en/of gestrest. Je bent onrustig en dit voel je ook fysiek, je hartslag is bijvoorbeeld heel hoog en hoewel je graag op die bank wilt liggen, lukt het maar niet om te ontspannen. Dit kan uiteindelijk zelfs leiden tot een angststoornis.

9. Slapeloosheid

Doordat dat hoofd maar niet ‘uit’ gaat, je je rusteloos voelt, je hormonen uit balans zijn of doordat je slaap/waakritme in de war is, is het niet gek dat je daardoor last hebt van slapeloosheid. Hierdoor ga je je vaak nog slechter voelen, want goed slapen is heel erg belangrijk voor je mentale gezondheid.

10 Moeite met concentreren

Tot slot is één van de symptomen van depressie dat je het heel lastig vindt om goed na te denken of je te concentreren. Je hoofd lijkt vol te zitten, je gedachten kloppen niet helemaal meer of je aandacht ergens bij houden is heel moeilijk.

Herken je jezelf in deze symptomen van depressie?

Of herken je dit bij iemand in je omgeving? Wat nu? Het allerbelangrijkste en allereerste dat je kunt doen, is het serieus nemen. Daar begint je herstel namelijk. (H)erken dat het niet goed gaat, probeer dat ook te accepteren (al kan dit heel moeilijk zijn). Praat er over met je omgeving, in ieder geval met iemand die je vertrouwt en die jou zal steunen. Zoek hulp die bij jou past. Dat begint vaak bij de huisarts. Laat je informeren over goede hulp. Blijf niet op de bank zitten, maar probeer jezelf te motiveren en te activeren om wel de deur uit te gaan. Vermijd in ieder geval dat je je gaat isoleren! Rustig hardlopen of wandelen in de natuur, creatief bezig zijn, praten met een vertrouweling en goed voor jezelf zorgen kunnen al heel helend zijn. Is er meer nodig? Zet daar dan ook (samen met iemand) stappen in.

Medicatie bij depressie

Hoewel ik niet wil ontkennen dat medicatie in sommige gevallen echt nodig is, ben ik zelf er geen groot fan van om direct aan allerlei medicatie te beginnen. Al snap ik dat dat soms aanlokkelijk kan zijn. Ik hoor iets te vaak dat huisartsen of praktijkondersteuners hier al snel mee komen, om beter te slapen, rustiger te worden of minder depressief te zijn. Begin daar echt niet te snel mee, goede hulp en jezelf serieus nemen kan net zo effectief of zelfs effectiever zijn. Educate yourself!

Binnenkort meer hierover.

Labels

Tot slot nog dit: ik noem hier veel symptomen van depressie die ook andere oorzaken kunnen hebben, of onderdeel kunnen zijn van een andere ‘stoornis’. Ik hou niet van labelen en diagnoses (al is het soms nodig en kan het opluchten). Dit is complexe materie, die vraagt om een complexe visie. Wat ik er kort over kan zeggen: zorg goed voor jezelf, neem je klachten en symptomen serieus en zorg dat je met name de oorzaken uiteindelijk gaat onderzoeken en gaat aanpakken.

Hulp nodig? Vragen?

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen? Stel ze gerust. Ook kan ik je goed helpen bij depressie, door middel van coaching en running therapie. Lees er hier meer over of neem direct contact op.

Meer lezen?

Zelfdoding

Symptomen van een burn-out

Slaap

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over haar en hier meer over individuele coaching. Of neem direct contact met haar op voor een intake.

burn-out coach groningen