burn-out depressie coach

Goudje Haadsma

Coach en running therapeut

Kennis en ervaring

Veel van mijn kennis heb ik opgedaan tijdens mijn studie Psychologie (MSc sinds 2013). Vandaag de dag blijf ik op de hoogte van ontwikkelingen rondom burn-out, depressie, ademhaling en alles hieromheen. Toch leer ik in dagelijkse praktijk van het coachen misschien wel het meeste. Daarnaast heb ik de opleiding tot Running Therapeut gedaan via Stichting Running Therapie Nederland om ook op dit vlak goed beslagen ten ijs te komen.

Als coach is het mijn doel om jou in te laten zien dat je zelf aan het roer van hun leven mag gaan staan. Dat je dit kunt bereiken door beter naar hun lichaam te leren luisteren, vaker voor je zelf te kiezen en te leven en werken vanuit ontspanning, in plaats van stress.

Doordat ik de nodige ervaring heb met mijn eigen mentale gezondheid kan ik heel goed met jou meevoelen, denken en begrijp ik veel van de vraagstukken op een ‘dieper’ niveau. Mijn ervaring is tweeledig: de ervaring met coachen en mijn persoonlijke ervaringen met depressie en op het randje van een burn-out zitten.

Coaching

Als coach en running therapeut loop ik letterlijk een stukje met je mee. We praten tijdens het lopen veel over wat jou bezighoudt, waar je knelpunten zitten en hoe je verder kunt komen. Onderwerpen die vaak aan bod komen zijn:

  • Hoe ga je beter met stress om
  • Nee zeggen
  • Positiever denken, doen en voelen
  • Grenzen aan leren voelen
  • Grenzen aan leren geven
  • Meer in het nu leven
  • Leren stilstaan
  • In beweging komen
  • Zelf weer aan het roer staan van je leven
  • Je gelukkiger voelen
  • Gezondere keuzes leren maken wanneer je je rot voelt.

Ik begrijp jou en de dingen waar je tegen aanloopt. Ik geef je inzichten door je te wijzen op een andere manier van denken, door je te leren luisteren naar je lichaam of door je handvatten mee te geven om beter met jouw problemen om te leren gaan. Coaching is een proces en in dat proces ontstaan vaak langzaam mooie inzichten, andere denkwijzen en meer gevoel. Ik zorg ervoor dat we dat proces goed doorlopen, regelmatig terugblikken en evalueren.

In beweging

Hardlopen impliceert dat je snel van A naar B moet en uiteindelijk een bepaalde prestatie moet neerzetten. Hier draait de Run Free Groningen juist niet om! Het in beweging komen en buiten bezig zijn is eigenlijk al de eerste belangrijke stap naar herstel. Ik ga jou leren op een ‘energiezuinige’ en ‘prestatie-arme’ manier hard te lopen. Hardlopen zorgt er namelijk voor dat je je beter gaat voelen: je maakt geluksstofjes zoals endorfine aan, je zelfvertrouwen groeit en je werkt aan (kleine en haalbare) doelen. Daarnaast leer ik je hoe je op een betere manier kunt ademhalen, tijdens het hardlopen, maar ook in je dagelijkse leven. In het begin van het traject oefenen we een aantal simpele technieken om op een fijne manier hard te kunnen lopen. Door middel van ademhalingsoefeningen ga je aan de slag met je ademhaling, die oefening zetten we vervolgens in tijdens het lopen. Daarna zetten we je ademhaling in als een soort ‘anker’ om beter je grenzen aan te leren voelen. Klinkt ingewikkeld? Is het niet en iedereen kan dit, want ademhalen doe je tenslotte al de hele dag. Het doel van het hardlopen is dat je dit uiteindelijk zelf kunt inzetten, daarom ga je tijdens het traject ook zelfstandig lopen en de effecten hiervan voelen.

Lopen en praten

Vaak krijg ik de vraag of we hardlopen en praten tegelijk. Ja! Dat doen we zeker, want ik zorg ervoor dat het hardlopen op een rustige en energiezuinige manier gaat. Je loopt bovendien nooit boven je eigen niveau, liever een beetje daaronder. Het hardlopen wordt dan ook vaak afgewisseld met wandelen. Jouw niveau, jouw tempo, jouw traject. En wil je een keertje niet praten? Ook prima.

Wil je liever alleen op een ‘betere’ manier leren hardlopen, dan ben je natuurlijk ook hartstikke welkom. Denk dan overigens ook even aan de loop training die elke donderdag en dinsdagavond plaatsvindt.