Een burn-out is ontzettend ongrijpbaar en moeilijk. Zowel voor de persoon die opgebrand is, als voor de naaste omgeving.

Vaak stuiten mensen met een burn-out op veel onbegrip. Zelf begrijpen ze vaak niet wat ze overkomt, want ze hebben ineens met een ‘ziekte’ te maken die ze niet kennen. Grote kans dat ze zichzelf amper herkennen. Dit is doodeng en moeilijk te accepteren.

Heeft jouw partner/collega/broer/zus/vriend(in) een burn-out? Het kan maar zo zijn dat je hem of haar amper herkent en niets meer begrijpt van hem of haar. Het is belangrijk om hier ‘goed’ mee om te gaan en dat kan spannend zijn.

Wat kun je doen om als iemand in je naaste omgeving een burn-out heeft?

1. Weet wat een burn-out is

Lees jezelf in. Iemand die net thuis komt te zitten of net opgebrand is, weet zelf vaak ook niet wat hem of haar overkomt. Een burn-out is niet: een beetje moe zijn of iets te veel stress ervaren en is ook niet op te lossen met een korte vakantie. Lees hier bijvoorbeeld meer over burn-out.

2. Laat van je horen.

Dit kan best spannend zijn, want misschien weet je niet wat je moet zeggen, maar het kan echt helpen. Iemand met een burn-out voelt zich gehoord en zorgt ervoor dat iemand zich niet gaat isoleren. Misschien reageert hij of zij niet direct, het kan namelijk ook voor hem of haar spannend zijn. Reageren kan veel energie kosten of hij of zij schaamt zich. Weet dat het voor de bewuste persoon wel fijn is om steun te krijgen. Hou dus vol, ook al krijg je niet direct een reactie. Het is zo belangrijk om te blijven praten en bespreekbaarheid mogelijk te maken!

3. Heb geduld en ga niet pushen.

Een burn-out kan heel lang duren. Als iemand echt lang fysieke en mentaal roofbouw heeft gepleegd, duurt het herstel ook lang. Hij of zij kan zelf ook niet inschatten hoe lang het nog gaat duren en wil waarschijnlijk niets liever dan zich zo snel mogelijk weer ‘normaal’ zijn. Pushen werkt averechts en zorgt ervoor dat iemand zich onbegrepen voelt. Ook verhoogt het juist de drempel om bijvoorbeeld weer aan het werk te gaan, het zorgt namelijk voor stress en angst.

4. Accepteer en omarm de ‘nieuwe’ persoon na de burn-out.

Iemand die herstellende is van een burn-out en weer aan het opkrabbelen is, zal gaan veranderen in gedrag. Dit is goed! Het kan goed zijn dat de people-pleaser ineens vaker nee zegt, zijn of haar grenzen gaat aangeven. Het kan ook zijn dat het eeuwige feestbeest ineens geen last heeft meer van FOMO en vaak feestjes overslaat. Accepteer dit en moedig dit juist aan. Zeker in het begin is dit voor iedereen wennen. Weet dat hij of zij (hopelijk) leert gezondere keuzes te maken die beter bij hem of haar passen.

Wil je hier meer over weten of heb je zelf tips? Deel ze met mij en anderen in de comments (hieronder, instagram of facebook). Zit je zelf thuis met een burn-out? Wat helpt jou?

Foto door Fabula Amoris Fotografie