Angst voor het Corona virus, wat kun je doen?

Afgelopen weekend stuurde ik een mail over hoe je om kunt gaan met de angst voor het virus. Misschien heb jij hier ook iets aan:

Hi ,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best even twijfelde om dit mailtje op te stellen, want wie zit er nu te wachten op NOG een bericht en mening over het virus. Maar ik weet ook dat er een kans is dat jij je angstig en gestrest voelt en daar wil ik je graag bij helpen.

Zoals je weet is er al heel veel te doen rondom het Corona Virus, en dat kan best heel spannend aanvoelen allemaal. Zeker als je last hebt van burn-out (klachten), depressie of angst, dan is er best een grote kans dat je meer last hebt van stress en angst rondom Corona. Het leek me daarom zinvol om je kort een paar tips te geven om hier goed mee om te gaan en je niet te laten leiden door angst.

1. Luister naar de autoriteiten.

Het kan goed zijn dat je angst (je gedachten) je allerlei dingen proberen aan te praten, waardoor je obsessief bezig blijft met dit virus. Volg het RIVM en eventueel je werkgever en probeer er op te vertrouwen dat dat voldoende is.

2. Minimaliseer je nieuwsconsumptie.

In de media hoor je op het moment alleen nog over het virus. Dit kan je angst enorm voeden. Kijk dus 1-2 keer per dag het nieuws en schakel je push berichten uit, als dit je angst triggert. Ook eindeloos scrollen door je social media tijdlijnen zullen je waarschijnlijk niet helpen, stop daar dan mee. Vind je het nieuws en andere berichtgeving ook te veel? Laat je dan informeren door je vrienden of familie.

3. Zorg voor afleiding en ontspanning.

Wandel of ga hardlopen. Buiten komen is vooralsnog niet verboden, maar hou natuurlijk wel gepaste afstand van anderen. En ga alleen als je gezond bent.

Doe ontspanningsoefeningen, kijk Netflix, werk, slaap, mediteer, kijk schattige kattenfilmpjes, lach.. Continue met het virus bezig zijn heeft geen zin en zorgt alleen maar voor meer stress.

4. Stel jezelf gerust:

Praat bijvoorbeeld tegen jezelf zoals je tegen een jong kind of een ongeruste vriend(in) zou praten.

5. Zoek support

bij vrienden of familie die je gerust kunnen stellen (en blijf weg bij mensen die je angst zullen voeden). Hardop praten helpt sowieso om je gedachten en angsten te luchten en soms zelfs zo dat je hoort dat wat je allemaal denkt, misschien wel helemaal niet klopt.

6. Neem contact met me op.

Als je merkt dat de angst je echt hoog zit en je hebt behoefte om even van je af te schrijven of praten, laat het dan even weten. Ook ik heb het rustiger, dus als je (gewoon gratis) even wilt bellen om je verhaal te doen, mail me dan even voor een afspraak op korte termijn.

Liefs Goudje

burn-out coach groningen

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over haar en hier meer over individuele coaching. Of neem direct contact met haar op voor een intake.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *