Ik ben hartstikke verslaafd aan mijn telefoon en social media: naar buiten gaan om de hond uit te laten duurt soms 10 minuten langer, doordat ik ergens halverwege mijn telefoon tegenkom, dan toch even check of ik een bericht heb en voor ik het weet sta ik 10 minuten lang berichtjes te sturen, Instagram stories te bekijken en ‘nu ik er toch ben’ even door Facebook te scrollen.

Ook pak ik mijn telefoon een paar keer per uur (of kwartier…) als hij naast mijn laptop ligt en ik toch echt moet werken (en bovendien al achter een scherm zit…). Tijdens een spannend stukje op tv pak ik ook standaard mijn telefoon, waarbij die telefoon blijkbaar werkt als afleider. Als ik me verveel, op de wc zit, als ik over straat loop, de hond uitlaat en soms zelfs tijdens het hardlopen. Altijd is die telefoon er om me af te leiden, om me uit mijn concentratie te halen, om me te laten voelen dat er anderen zijn die een leuker en interessanter leven leiden dan ik en om me te laten weten dat ik wel bereikbaar moet zijn en leuke berichten de wereld in moet sturen.

Wellicht herken je jezelf hierin.

Hoewel ik nog steeds best heel telefoon- en social media verslaafd ben, en er helaas weinig overdreven is aan bovenstaand verhaal, heb ik wel een betere modus gevonden om mijn telefoon gebruik te minderen en vooral om de vervelende gevolgen van de verslaving in toom te houden (als durf ik nog steeds niet die ene app te openen, waarin je kunt zien hoeveel uur ik eigenlijk op dat scherm zit).

Hopelijk heb jij hier ook iets aan.

1. Leg je telefoon weg als je je moet concentreren.

Stil zitten kan ik niet zo goed, tijdens het schrijven van dit stuk ben ik al zo’n drie keer opgestaan om iets te pakken, thee te zetten en de hond te knuffelen. Maar mijn telefoon ligt echter ergens aan de lader, bewust, want anders had ik die er al zo’n 5 keer bij gepakt om te kijken wat ik allemaal mis in de wereld (niks). Hierdoor was die onrust in mij alleen maar gevoed en was er van dit stuk schrijven weinig gekomen.

Probeer dit dus ook eens, je werkgever zal er blij mee zijn.

Ook als ik ’s avonds voor mijn ontspanning een serie zit te kijken of een boek zit te lezen, leg ik mijn telefoon het liefste weg. Anders kijk ik met een half oog tv, volg ik de serie niet en het ergst is: ik ontspan met die telefoon erbij gewoon niet helemaal. Te veel prikkels en mijn brein blijft echt AAN staan.

2. Koop een wekker

Je telefoon in je slaapkamer bewaren, is niet perse en heel goed idee. Je weet inmiddels waarschijnlijk dat het niet goed voor je zou zijn om vlak voor het slapen gaan naar je blauwe scherm te kijken (dit zou je slaaphormoon melatonine onderdrukken, maar of dit werkelijk zo is, is niet helemaal helder).

Naar mijn idee zet je brein weer in de AANstand als je vlak voor het slapengaan je telefoon checkt. Als ik ’s avonds laat een berichtje lees, wil ik die het liefste direct beantwoorden. Ook ga ik me druk maken om dingen die er niet toe doen op dat moment, zoals het nieuws of een post op Instagram. Dit verstoort je nachtritme en zorgt voor piekeren en stress. Bovendien is het niet echt gezellig voor degene die naast je ligt, als je zo vlak voor het slapen op je scherm zit te turen.

Dat je telefoon je wekker is, snap ik, maar een echte wekker kost slechts zo’n 10 euro bij de Hema.

3. Je bent niemand verplicht om altijd en overal bereikbaar te zijn.

Voor mij is dit een valkuil: ik heb één telefoon, zowel voor werk als privé. Mijn social media kanalen gebruik ik voor beide en mijn werk is ook nog eens heel erg leuk. Het is daarom soms best lastig om niet altijd direct te reageren op mailtjes, whatsappjes en DM’s. Met mezelf heb ik afgesproken dat ik tijdens werkuren bereikbaar ben voor werk, maar daarbuiten ben ik niemand verplicht om te antwoorden.

Verwacht jouw werkgever dat je altijd bereikbaar bent? Denk er eens goed over na hoe dit voor je is, levert het stress op, voel je extra druk? Ga dan echt het gesprek hierover aan en zoek naar oplossingen. Maak afspraken met elkaar, maar ook met jezelf.

4. Laten we het nog even hebben over social media.

I love social media. Ik leer mensen kennen die ik anders niet had gekend, entertainment is eindeloos en er valt heel veel van anderen te leren. Toch is het een grote bron van afleiding voor mij en erger nog: ik krijg er soms echt een naar gevoel van. Zit ik op zaterdag avond op de bank terwijl anderen op Instagram laten zien dat ze op een ge-wel-dig feestje zijn, dan voel ik me dus echt rot: #FOMO. Mezelf vergelijken met anderen die mooier, beter, rijker, succesvoller, inventiever, creatiever, etc zijn, kan me soms echt heel ongelukkig maken.

Mijn beste tip hierin is: volg alleen mensen die je ECHT leuk vindt, die je inspireren, die jouw iets nieuws leren of waar je om moet lachen. Stop met jezelf te vergelijken met plaatjes. Besef je dat iedereen (ook alle mooie influencers) hun mindere dagen hebben, naar de wc moeten en ook wel eens van zichzelf balen. Zoek daarnaast naar ‘echtheid’ op social media en besef je dat er heel erg veel nep is. Dat laatste is niet erg, zolang je maar niet gelooft dat jij aan bepaalde standaarden moet voldoen die niet haalbaar zijn. Tot slot: je bent niemand verplicht om ze te volgen, word je ongelukkig van iemand? Ontvolg/ontvriend.

5. Doe wat goed voelt

Ik wilde al tijden een stuk schrijven over social media, eenzaamheid, depressie en burn-out. Er wordt veel onderzoek naar gedaan, maar er is nog niet veel duidelijk over de relatie tussen mentale gezondheid en social media/telefoon gebruik. Wat bijvoorbeeld nog niet helder is: veroorzaakt social media eenzaamheid, of zitten eenzame mensen (jongeren) nu eenmaal veel op hun telefoon. Er is veel angst en twijfel rondom dit onderwerp, naar mijn idee is het vooral heel belangrijk om bewust met je telefoon en social media gebruik om te gaan. Merk je dat je je gestrest, gespannen of onzeker voelt door je telefoon en door social media, zorg dan dat je wat minder online bent. Experimenteer en zoek vooral echte connectie met mensen (dat kan ook online!).

Herkenbaar? Heb je tips? Laat het vooral weten!

PS: en als je me nog niet volgt op Instagram (mijn grootste verslaving), doe dat dan via HIER. Blijf je lekker op de hoogte en deel ik nog veel meer tips en andere randzaken ;).

Interessant? Lees dan ook eens:

Slaap

Belemmerende overtuigingen

Skip de herfstdip