Gedachten tijdens een ademhalingsoefening/meditatie

‘Wat doe je dan tijdens zo’n ademhalingsoefening?’

Zoals je misschien weet schenk ik veel aandacht aan ademhaling  tijdens running therapie. Die ademhaling kun je namelijk redelijk goed sturen èn het is een goede indicator of je over je grenzen heen gaat tijdens het lopen. Bovendien is een goede ademhaling heel gezond voor je, terwijl op een verkeerde manier ademhalen erg ongezond kan zijn en voor veel stress kan zorgen: lees er hier meer over. 

Voor en na de training doen we een ademhalingsoefening.

Adem in door je neus
Adem uit door je neus
Pauze
Herhaal*

Regelmatig vraag ik de deelnemers waar zij dan aan denken tijdens een ademhalingsoefening.

Verschillen en overeenkomsten

Dit verschilt echt enorm van persoon tot persoon. De één zegt: na een tijdje nergens meer aan en luister ik naar de vogeltjes. De ander denkt aan een gesprek dat we net gevoerd hebben en nog een ander zoekt naar rust en vindt het (nog) niet helemaal. In het begin merk ik dat het wat onwennig is voor de deelnemers: stil staan, midden in de stad (ik zoek heus een rustig plekje op, hoor) en bewust met je ademhaling bezig zijn is best even ‘een dingetje’. Gelukkig went het snel. Als ik met mensen loop die er helemaal niks mee hebben of er zelfs niks van willen weten (‘dat is toch niks voor mij!’ of ‘Dat kan ik helemaal niet.’), doen we toch de ademhalingsoefeningen. Het grappige is dat ze zich dan maar overgeven en er op hun eigen manier wat uithalen. Dat mag ook gewoon uitzweten en op adem komen zijn.

Eigen ervaring

Zelf merk ik dat het van moment tot moment verschilt: soms denk ik aan wat ik die dag allemaal ga doen. Toen ik nog niet zo ervaren was met deze ademhalingsoefeningen vond ik dat dat niet mocht, want dat is toch niet ‘mindful’? Je druk maken over later, je moet ik het hier en nu zijn! Maar het werkt goed voor mij: ik kan in de vijf minuten alles echt even op een rijtje zetten, zonder er over te stressen. Het geeft me ruimte en tijd om even stil te staan bij hoe ik me voel. Ook bedenk ik op dat soort momenten onderwerpen voor blogs of leuke trainingen. Ik kan dan even in alle rust afstand nemen van het dagelijkse leven en  plannen maken zonder druk of afleidingen. Op andere momenten zit ik lekker naar de vogeltjes te kijken en weer andere momenten vind ik het knap lastig om rustig te worden. Als ik dan na ga waarom ik het lastig vind om rust te vinden, is dat meestal omdat ik het druk heb of omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Juist: op zo’n moment is het goed om even te gaan zitten en tot mezelf te komen.

Mindfulness?

Of je dit officieel onder mindfulness mag scharen, vind ik niet zo interessant. Waar ik mediteren vroeger echt schuwde, omdat het me zenuwachtig maakte, heb ik er wel een weg in gevonden. Het maakte me vooraf al zenuwachtig, omdat ik dacht dat ik dat niet zou kunnen: rustig op mijn kont zitten met mijn ogen dicht. Nu ik me hier mee bezig hou en er veel over lees en leer, gaat het me steeds beter af. Ik noem het overigens bewust nooit mediteren, maar altijd ademhalingsoefeningen. Tijdens running therapie geef ik maar weinig aanwijzingen: zo kan iedereen zijn of haar eigen interpretatie er aan geven en het zelf ervaren. Eruit halen wat hij of zij wil. Naarmate je het vaker doet, wordt het steeds gemakkelijker. Je zult merken dat je ruimte creëert, het ontspant je, je hartslag wordt (weer) rustig en je hebt tijd om even echt naar je lichaam te luisteren. Ik moedig iedereen dan ook altijd aan om deze oefeningen elke dag te doen: tijdens een stressvolle situatie, tijdens een vergadering, voor het slapen gaan, in de auto (wel even je ogen open houden dan;)), voor en na het hardlopen, noem maar op: het kan altijd en overal!

Doe jij aan mediteren, ademhalingsoefeningen of mindfulness? Op wat voor momenten en waarom doe je het? Wat haal je eruit? Wat vind je lastig en wat vind je prettig? Let me know!

Lees hier waarom een goede ademhaling gezond is en wat er kan gebeuren als je op een slechte manier ademhaalt.

*Voor meer informatie rondom deze specifieke oefening: lees het boek ‘Verademing’ van Koen de Jong en Bram Bakker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat