Dit kun je ertegen doen!

Brr… de herfst is echt begonnen. Er zijn mensen die dit heerlijk vinden: warme truien, lekker naar binnen, mooie kleuren in het bos, herfst-bockbier, houtkachels en kaarsjes aan. Tenminste ik denk dat, dat is wat men leuk vindt aan de herfst, want ik heb dat niet zo. Doe mij maar zon, zee en terrasjes. Dat ik daar mee van houd, komt waarschijnlijk doordat ik me nogal neerslachtig kan voelen in de herfst en de winter. Ik ben daarin niet de enige. Herfstdepressies en winterdepressies (seizoensgebonden depressies) komen veel voor. Symptomen zijn onder andere: vermoeidheid, veel behoefte aan slaap, prikkelbaarheid, slechtere concentratie, neerslachtigheid, niet meer kunnen genieten, toename van eetlust en gewicht, minder behoefte aan sociale contacten. Hoewel ik me nog steeds beter voel in de lente en de zomer, laat ik me niet meer depressief maken door de herfst en de winter. Lees hieronder hoe ik dat doe:

Ga naar buiten en beweeg

Hoewel je misschien liever onder een dekentje op de bank blijft zitten, is het toch echt verstandiger om regelmatig naar buiten te gaan en te bewegen. In de winter en herfst is er minder daglicht, maar dat heb je juist nodig. Door te bewegen, maak je onder andere endorfine en serotonine aan en voel je meteen stukken beter. Dus ga een paar keer per week hardlopen, fietsen, wandelen en doe het buiten! In de ochtend zit er relatief meer ‘blauw’ in de lucht die de aanmaak van melatonine remt, waardoor je je minder moe en slaperig zult voelen. Dit is dus het allerbeste moment om naar buiten te gaan.

 Bovendien heeft het wel iets stoers om door de plassen te banjeren en kun je met recht trots zijn als je het weer hebt getrotseerd. Wil je ook hardlopen, maar vind je de drempel wat hoog nu of weet je niet waar je moet beginnen? Probeer het eens met Connect & Run. Een online hardloopprogramma waarbij het gaat om plezier en luisteren naar je lichaam.

Eet gezond

Door gezonder te eten voel je je beter. Je wordt minder snel ziek en je krijgt er meer energie van. Vermijd te veel suiker en koolhydraten, eet extra fruit en groente. Slik als aanvulling eventueel (multi-)vitamine en vitamine D.

Weten welke voeding je helpen bij herfstdepressie? Plantifulplan schreef hier een goed artikel over.

Ontspan!

Veel mensen trekken zich lekker terug naar binnen, rusten uit en slapen meer. Geef gehoor aan dit seizoen en doe gezellig mee. Probeer meer te genieten van ontspanning en de fijne dingen van de herfst: gezellig samen binnen zijn; dekentjes en warme truien; buiten regen, binnen warmte en gezelligheid; buiten mooie kleuren en geniet extra als de zon wel schijnt. Probeer er dus anders naar te kijken. De kans is groot dat je je wat vermoeider voelt en minder energie hebt, geef daar aan toe en rust uit.

Verander je mindset

Eind augustus vermeldde een weerman dat de herfst eraan kwam. Meteen sloeg de angst toe. De herfst vind ik spannend, omdat ik weet dat ik me dan vaak somberder en energielozer voel: tekenen van de herfstdepressie. Door die angst schoot ik ook vrijwel direct in een sombere stemming. Toen ik er later die dag nog eens goed over nadacht, besefte ik me hoe gek dat eigenlijk was: ik was somber en angstig om iets dat nog helemaal niet aan het gebeuren was. De herfst was nog niet eens begonnen! Niet de herfst, maar mijn gedachten maakten mij somber en angstig. Ik verbaasde me even over hoe krachtig die belemmerende gedachten zijn en het lukte me direct om me beter te voelen, want die gedachten kan ik beïnvloeden.

Is het namelijk waar dat de herfst mij somber maakt? Nee, niet helemaal. Ik weet namelijk heel goed hoe ik voor mezelf moet zorgen, om me beter te voelen tijdens de donkere dagen en zo heb ik die herfstdepressie (of eigenlijk de dreiging hiervan) prima onder controle. Een sombere dag is bovendien niet een sombere week, maand of een herfstdepressie. Het is gewoon een mindere dag.

Bovendien: hoe bang, boos of verdrietig je ook bent dat het weer herfst is. Het is nu eenmaal zo. Daar verander je niks aan (en al helemaal niet door daar boos over te zijn), dus kan je het maar beter accepteren en loslaten.

Beheerst de herfstdepressie je leven en je functioneren?

Het belangrijkste is dat je weet dat je niet de enige bent die hier last van hebt. Elk jaar hebben alleen in Nederland zo’n 500.000 mensen last van een herfstdepressie (of winterdepressie) en nog meer mensen hebben in meer of mindere mate last van verschillende klachten. Lukt het je niet alleen om hieruit te komen? Schakel dan hulp in. Plan gerust eens een intake in, ik kan je helpen om deze herfst/winter door te komen en te leren hoe je dat ook de komende jaren kunt doen. Neem contact met me op.

Lees lekker verder:

Waarom hardlopen zo goed voor je is als je niet lekker in je vel zit.

Structureel sporten, waarom is het zo moeilijk om dit vol te houden?

Mindset – Belemmerende overtuigingen

Goudje Haadsma

Goudje Haadsma

Coach en eigenaar Run Free Groningen

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over Goudje en hier meer over individuele coaching. of neem direct contact met haar op voor een intake.