Structureel sporten: de echte redenen waarom dat zo moeilijk is

Een paar stellingen waar je het vast en zeker mee eens bent:

  • Sporten is gezond
  • Van sporten wordt je fysiek sterker
  • Sporten doe je voor jezelf
  • Van sporten ga je je ook mentaal beter voelen
  • Sporten reduceert stress
  • Sporten draagt bij aan gezond oud worden
  • Van sporten krijg je energie

En

  • Het is moeilijk om sporten duurzaam en structureel vol te houden!

Mee eens? Mooi!

Toch vinden we het allemaal (ook ik) heel moeilijk om deze gezonde en leuke activiteit structureel in ons dagelijkse ritme te krijgen.

Op Instagram vroeg ik mijn volgers wat hun smoes, excuus of (goede) reden is om NIET te aan sporten.

De meeste genoemde antwoorden:

  • Te moe
  • Te druk (met werk of gezin)
  • Andere prioriteiten
  • Geen tijd
  • Geen zin

Natuurlijk is het helemaal niet erg om een keertje over te slaan en is  het goed om naar je lichaam te luisteren als je moe, ziek of heel druk bent. Toch is het eigenlijk best gek dat we heel vaak geen prioriteit geven aan ons eigen lichaam en onze gezondheid.

Als ik een intake heb met mensen die behoefte hebben aan coaching, vertellen ze vaak dat sport het allereerste is dat ze uit de agenda schrappen als ze het te druk hebben of als ze niet lekker in hun vel zitten. Hierdoor raken ze vaak in een vicieuze cirkel, van nog meer stress, minder gezond eten, niet bewegen en nog minder goed in hun vel zitten. Dit herken je vast (ik wel ?).

Als we zo goed weten dat sporten zo’n positieve invloed heeft op ons leven, waarom is het dan zo lastig om dit structureel te blijven doen? Hier onder een aantal onderliggende redenen, ik ben heel benieuwd of je je hierin herkent of dat er een lichtje gaat branden bij jou.

1. Je vindt jezelf niet belangrijk genoeg

Klinkt hard, hè? Toch zie ik dit dagelijks. We zijn heel erg geneigd om voor anderen te zorgen, je werk als prioriteit te zien, andere mensen te pleasen en jezelf weg te cijferen. Daar vullen we onze dagen mee en voor we het weten is er geen tijd of energie meer om voor ons zelf te zorgen, in de vorm van een uurtje sporten, hardlopen of yoga.

Sporten is iets dat je puur voor jezelf doet. Voor je eigen lichaam, het is een moment voor jezelf of voor je eigen (mentale) gezondheid. Sporten geeft je een positief gevoel over jezelf en in sommige gevallen kan het ook een sociale aangelegenheid zijn.

Als je dit bij jezelf herkent, wordt het wellicht iets makkelijker om toch voor jezelf te kiezen en sporten hoger op je prioriteitenlijst te zetten. Prik sowieso een vast moment in de week (liefst nog vaker), dat echt voor jou is! Als je goed voor jezelf zorgt, kun je ook beter voor anderen zorgen. Dit klinkt cliché, maar is zo waar!

2. Verkeerde mindset

Zie je sporten als iets dat heel moeilijk of zwaar is? Zie je jouw sport als een sport waar je te allen tijde moet presteren? Vind je van jezelf dat je elke week beter moet worden? Zie je niet snel genoeg resultaat van jouw harde werken? Sport je alleen voor het cijfer op de weegschaal? Heb je jezelf wijs gemaakt dat jij niet sportief bent?

Dan is de kans groot dat sporten een negatieve lading heeft voor je. Dat je wel eens faalt (of heel vaak). Of dat je er bij voorbaat maar niet aan begint, uit angst dat het toch niet gaan lukken.

Kijk je positiever naar het concept sporten, dan is het veel makkelijker om het vol te houden. Probeer voor jezelf meerdere gezonde redenen te hebben om te sporten. Kies bijvoorbeeld een aantal van de volgende redenen: iets nieuws leren, jezelf uitdagen, gezonder worden, bouwen aan je conditie, plezier maken, iets leuks doen met vrienden, nieuwe mensen leren kennen, een medaille, je humeur verbeteren, je lichaam aan het werk zetten, je hoofd even leeg sporten, etc.

Bij veel van deze redenen, kun je niet falen. Komt één van de redenen toch niet goed uit, dan zijn er nog genoeg redenen om door te blijven gaan.

Nog meer redenen om te sporten: je wordt er creatiever van, je wordt productiever, je voelt je mentaal beter, het reduceert stress, je ziet er gezonder uit, je komt nog eens buiten, je kan meer eten ?.

3. Je doet iets dat niet bij je past

Tot slot: hardlopen, fitness en yoga zijn hartstikke goed voor je, maar vind jij hier eigenlijk niks aan en past het niet bij je? Stop en zoek iets anders! Waarom zou je jezelf wekelijks martelen, als er zoveel sporten zijn waar je uit kunt kiezen die mogelijk wel bij je passen? Wees creatief en probeer het een en ander uit. Het is juist super leuk om iets nieuws te leren en op elke leeftijd kan dat nog! Zorg voor afwisseling in je sportroutine, dat kan ook helpen.

Veel van bovenstaande redenen kun je trouwens ook toepassen op gezonder eten en ontspannen.

Ik ben heel benieuwd wat je hiervan vind. Heb je opmerkingen of vragen? Stel ze gerust! Volg me op Instagram en Facebook voor extra motivatie!

Vond je dit interessant? Kijk dan ook eens naar deze blogs:

Grenzen aangeven

Hardlopen vs. wandelen

Herken de signalen van een burn-out!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *