Ook leuke dingen kosten energie

Vaak komen mensen opgebrand, uitgeblust en gestrest bij mij. Hoewel meestal gedacht wordt dat burn-out komt door werk of werk dat niet leuk is, is dit lang niet altijd het geval.

Burn-out wordt namelijk nogal eens mede veroorzaakt door:

Leuk werk

Nog vaak wordt gedacht dat werk de enige oorzaak is van een burn-out en dan vooral het soort werk dat niet leuk is. Toch is dit lang niet altijd het geval. Sterker nog, ik hoor in een intake juist heel vaak dat men hun werk prima vindt, soms zelfs heel leuk! Wat deze mensen vaak even zijn vergeten is dat ook leuk werk energie kost. Dat als je al je energie in je werk stopt, je daarin kunt doorslaan. En jezelf kunt verliezen, met als gevolg een burn-out. Grote kans dat je dan je werk ineens helemaal niet zo leuk meer vindt. Dat je eigenlijk helemaal niets meer echt leuk vindt.

Hoe komt dit? Met hard werken, voor een baan of carrière die je heel leuk vindt, is niets mis. Zet je echter alles aan de kant voor je werk voor een lange tijd: je rust, je sociale leven, jezelf, je slaap, je familie, je hobby’s, je gezonde leefstijl, dan is de kans nogal groot dat je op een gegeven ogenblik niet meer kunt. Dat je energie op is. Dat je ergens over een grens bent gegaan (en waarschijnlijk over honderden grenzen), waardoor het ‘ineens’ allemaal niet meer lukt. Voeg daar een dosis prestatiedrang en een tegenvaller aan toe en:

Je herkent jezelf niet meer, je werk is niet meer leuk, je leven in het algemeen is niet meer zo leuk en je eigenwaarde is ook niet meer zo groot. Dit is een burn-out!

Leuk (sociaal) leven

Misschien is je werk gewoon prima, maar is de rest van je leven helemaal het einde: Je hebt veel vrienden, leuke hobby’s, je sport meer dan gemiddeld, er is elke week wel een leuk feestje en je hebt ook nog eens een top relatie! Klinkt geweldig, toch?

Ook dit zie ik regelmatig terug komen: alles is op orde, maar toch kun je hiermee ook behoorlijk uit de bocht schieten en in het ergste geval in een burn-out raken.

Hoe kan dat? Ook hier geldt: investeer je al je energie in je omgeving, in feestjes en je relatie, maar neem je daarnaast nooit rust en tijd voor jezelf. Dan is er een kans dat ook jij met je leuke leven, jezelf verliest, aan FOMO (fear of missing out) gaat lijden en je helemaal geen energie meer krijgt van die leuke dingen. Hetzelfde als hierboven geldt: dit kan resulteren in een burn-out.

Een combinatie van heel erg leuk werk en een bruisend privé leven kan natuurlijk heel fijn zijn, maar ook dan kan het oppassen geblazen zijn.

Energie is energie. Vergeet dat niet

Je hebt vast wel eens gehoord van energiegevers en energienemers. Die laatste zijn meestal redelijk makkelijk te signaleren (NB: als dat niet meer lukt, ben je al ergens een grens overgegaan overigens): dingen die je niet leuk vindt om te doen, dingen die veel moeite kosten, mensen die je leegzuigen en ook verdriet, veel spanning en stress kunnen behoorlijk veel energie vreten.

Energiegevers zijn de dingen die je dus energie geven: sporten, goed eten, slapen, leuke en inspirerende mensen om je heen. Maar misschien ook: een avondje doorzakken, een verre reis, een uitdaging of je werk!

Het probleem met de benaming ‘energiegevers’ is dat ze impliceren dat ze alleen maar energie geven, maar dat is niet zo. Het is hartstikke logisch dat de meeste energiegevers ook energie nemen! Denk aan sporten, feesten, leuke mensen en een mooie reis. Je zult hier dus te allen tijde ook rust en ontspanning tegenover moeten zetten.

Hoe dan wel?

Allereerst is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat energienemers en energiegevers zijn. Hopelijk lukt het je om vooral dingen te doen in je dagelijkse leven die je energie geven, daarbij is het belangrijk om te beseffen dat je zelf de baas bent over je leven, maar dat is voor een andere keer😉.

Kijk dan ook eens kritisch en vooral met je boerenverstand naar die energiegevers. Moet je hiervan bijkomen? Na sporten? Ja. Na een avondje doorzakken? Ja. Van sociale contacten? Ja ook. Van slapen? Nee, dat hoeft niet.

Breng het vervolgens in de praktijk: neem rust en zorg vooral voor balans. Een drukke werkweek? Zorg dat je ook voldoende tijd neemt voor jezelf en probeer voldoende te slapen. Sporten en beweging zorgen ervoor dat je niet alleen in je hoofd blijft zitten en dat je stress reduceert.

Heb je veel sociale afspraken staan voor het weekend? Probeer ook dan tijd voor jezelf in te plannen waarin je echt tot rust komt.

Probeer zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken, dus blijf bijvoorbeeld gezond eten en blijf in beweging.

Hoe doe ik dat?

Hoewel ik mijn werk echt heel erg tof vind, heb ik ook veel rust nodig. De manier waarop ik coach vergt zowel fysiek als mentaal best veel van me. Gelukkig voel ik dat tegenwoordig goed aan. Daarom neem ik in mijn lunch pauze heel veel tijd voor mezelf. Ik kijk lekker tv, eet uitgebreid (meestal gezond😉) en ga een stukje wandelen met de hond. Pas als ik echt weer uitgerust ben, ga ik weer verder met werken. Ik zorg ervoor dat afspraken niet te dicht op elkaar zijn en werk in het weekend niet.

Gaat dit wel eens mis? Ja zeker, ik heb door schade en schande geleerd en nog steeds ga ik heus wel eens over mijn grens heen. ‘Vroeger’ deed ik dit echter standaard en zonder dat ik het door had. Nu merk ik het veel sneller, maak ik de balans op en stel weer opnieuw prioriteiten. Al doende leert men!

Ik ben heel benieuwd wat je hiervan vind. Heb je opmerkingen of vragen? Stel ze gerust! Volg me op Instagram en Facebook voor extra motivatie!

Vond je dit interessant? Kijk dan ook eens naar deze blogs:

Herken de signalen van een burn-out

Grenzen aangeven

Stappenplan om van je fouten te leren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *