Zeg jij daar, wie ben je eigenlijk?

Sta je daar wel eens bij stil? Wie je bent? Wat je belangrijk vindt? Wat jou definieert? Het lijkt misschien een simpele vraag, maar niets is minder waar. Het antwoord op deze vraag vinden kan een heel proces zijn. Zowel het proces als het antwoord op deze vraag zijn zeer belangrijk. Weet je wie je bent, wat je belangrijk vindt en waar je goed in bent? En leef je je leven hiernaar? Dan is de kans groot dat je gelukkig bent, dat je goed in je vel zit. Speel je echter (bewust of onbewust) een bepaalde rol, dan is de kans groot dat je energie lekt. Dit overkwam mij meerdere malen.

Wie ben ik?

Toen ik jong was vertelde ik mezelf dat ik altijd vrolijk moest zijn, hard moest werken en geen feestje mocht missen. Op mijn twintigste belandde ik, onder andere door deze rol die ik probeerde vol te houden, in een ‘identiteits crisis’. Lees: ik was depressief en wist niet meer wie ik was. In therapie leerde ik dat het leven niet altijd een feestje is en dat, om dit leven vol te houden, je ook af en toe mag uitrusten. Daarnaast switchte ik van een management studie naar een sociale studie. Het resultaat van de therapie en mijn zoektocht was dat ik mezelf beter kende, ik begon een leven te leiden die beter bij me paste. Uiteindelijk ben ik Psychologie gaan studeren, waar ik theoretische handvaten kreeg voor wat mij zelf was overkomen: uit vele onderzoeken blijkt dat mensen die hun eigen waarden en verlangens volgen, gelukkiger zijn dan mensen die leven naar de verwachtingen van anderen. Door de jaren heen probeerde ik dit niet uit het oog te verliezen.

Toch ging het nogmaals mis: ik vond na lang zoeken een baan. Maar al snel bleek ik hier niet op mijn plek te zitten, het werk en de omgeving pasten niet bij mij. Voor mijn gevoel speelde ik weer een rol. Samen met een loopbaan coach ben ik opnieuw gaan zoeken naar mijzelf. Tijdens deze zoektocht kwam onder andere naar boven dat een van mijn belangrijkste waarden ‘vrijheid’ is. (Je moet weten: al sinds mijn 19e staat dit woord op mijn voet getatoeëerd, het antwoord wist ik dus eigenlijk allang).

Aangezien ik elke maandagochtend het gevoel had dat ik voor vijf dagen naar de gevangenis ging als ik het kantoor binnenstapte, voelde ik die vrijheid niet en was ik niet erg gelukkig. Ik had geen energie meer en voelde me niet meer mezelf. De weekenden gebruikte ik om op te laden en veel leuke dingen te doen, maar dit was niet genoeg. Een burn-out lag op de loer. Ik ging op zoek naar een baan en een leven waarin ik meer vrijheid heb, dit maakt dat ik nu zoveel beter in mijn vel zit.

Nu ik werk als coach en running therapeut ben ik meer dan ooit bezig met de vraag ‘wie ben ik?’. Niet alleen voor mezelf, maar ik pas dit ook toe in mijn werk om anderen te helpen. Ik gebruik mezelf hierbij graag als proefpersoon. Dit doe ik door verschillende (zelfhulp)boeken te lezen, te luisteren naar interessante podcasts en te kijken naar documentaires. Onderaan dit artikel geef ik een paar tips.

En nu: Wie ben jij?

Misschien wist je allang dat dit belangrijk was, maar hoe vaak stel je jezelf deze vraag? Of denk je simpelweg dat je het antwoord weet, maar zit je toch niet helemaal lekker in je vel, of heb je zelfs burn-out klachten. Ga hier dan mee aan de slag! Beantwoord onderstaande vragen eens voor jezelf, op papier. Door het op te schrijven maak je het echt concreter en helderder voor jezelf.

  • Waar word je echt blij van (waar gaat je hart sneller van kloppen/krijg je een glimlach op je gezicht/krijg je positieve energie van)?
  • Wat vind je belangrijk in het leven?
  • Waar ben je goed in?
  • Met welke activiteit kun je de tijd vergeten?
  • Hoe geef jij betekenis aan jouw leven?
  • Wat zou je het liefste doen over 2 jaar?
  • Omschrijf jezelf in een aantal steekwoorden.
  • Wie ben jij?

Lees het de volgende dag nog eens en schaaf bij waar nodig.

Burn-out en project ‘ik’

Voor iedereen is het belangrijk af en toe eens te onderzoeken wie je bent en of hetgeen dat je dagelijks doet, nog wel bij je past. Als je een burn-out hebt, is de kans heel groot dat je dit echt niet meer weet of misschien nooit geweten hebt. Misschien heb je je identiteit jarenlang ‘opgehangen’ aan je beroep, of aan het feit dat je zo enorm hard kon werken, zo’n doorzetter bent en heb je nu het gevoel dat je hierin faalt. Juist nu is het zo belangrijk om jezelf te leren kennen en te ontdekken dat je niet faalde, maar gewoon iets deed dat niet bij je paste of sowieso niet vol te houden was.

Tijdens het traject Running Therapie laat ik mensen weer contact maken met hun lichaam: hoe voel je je, wat voelt fijn, wat voelt niet fijn of doet zelfs pijn? Vaak zie ik dat mensen die bijvoorbeeld steeds over grenzen heen gaan tijdens het hardlopen, dit ook doen in het dagelijkse leven. Zo leer je jezelf beter kennen.

Samen met Lorraine van 1BALANCE heb ik het programma Run2Health ontwikkelt waarin we hier nog veel intensiever mee aan de slag gaan, het is zelfs de kern van het programma te noemen: als je jezelf (weer) kent, dan kun je vanaf daar door bouwen aan een gelukkigere en gezondere toekomst. Lees hier meer over Run2Health.

Tips

Heb je de vragen beantwoord? Dan ken je jezelf al iets beter. Ik moedig je aan dit regelmatig te doen. Wil je hiermee verder, dan vind je hieronder een lijstje met aanraders. Zit je niet lekker in je vel, zit je thuis met een burn-out of depressie? Neem dan gerust eens (vrijblijvend) contact op.

Boeken:

  • ‘Ik/Wij’ van Remco Claassen
  • ‘365 dagen succesvol’ van David de Kock en Arjan Vergeer.
  • ‘The subtle art of not giving a fuck’ van Mark Manson

En verder:

  • Alle podcasts van Thijs Lindhout
  • Ted Talk van Brené Brown: ‘de kracht van kwetsbaarheid’.

Heb jij meer tips, laat het me weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat