Start to Run Free

Een fijne manier om te beginnen met hardlopen!

 

Beginnen met hardlopen is vaak niet het moeilijkste, het volhouden daarentegen is vele malen lastiger. Trust me: been there, done that. Ik ben zelf super vaak begonnen met hardlopen, om na een aantal keren toch weer te stoppen, omdat:

  • Ik vond dat ik niet goed genoeg was
  • Het regende
  • Ik de lat veel te hoog voor mezelf legde
  • Het plezier in hardlopen verdween zodra er een resultaat tegenviel
  • Omdat ik plotseling geen tijd meer had
  • Omdat ik moe was
  • En ga zo nog maar even door.

Herkenbaar? Vast en zeker. Ook jij bent misschien weleens begonnen, of wil je wel beginnen met hardlopen, maar vind je de drempel te hoog, vind je het eng of geef je het nog geen prioriteit.

Gelukkig ontdekte ik een paar dingen over hardlopen en over mezelf, waardoor ik het uiteindelijk toch volhield. En nu is het zelfs mijn hobby, werk en mijn eigen therapie 😉.

Van hardlopen ga ik me beter voelen, fysiek, maar zeker ook mentaal. Het is mijn uitlaatklep geworden. En dat het nu ook mijn beroep is, is goed nieuws voor jou, want de lessen die ik leerde deel ik  super graag met je in een laagdrempelige, overzichtelijke cursus. Speciaal voor alle beginners én herintreders in het hardlopen.

beginnen met hardlopen groningen

Wil jij niet alleen beginnen met hardlopen?

  • Maar het ook volhouden?
  • Energiezuiniger leren hardlopen?
  • Meer leren over ademhalen
  • En dus leren lopen zonder direct buiten adem te raken?
  • En daarnaast meer halen uit het hardlopen?
  • Zoals beter kunnen focussen
  • En met meer aandacht kunnen werken?
  • En een positievere mindset ten opzichte van hardlopen ontwikkelen?
  • En dat in een gezellige, kleine groep?

Dan is de cursus Start to Run Free zeker iets voor jou!

(Wil je liever geen cursus, maar gewoon elke week lekker hardlopen in een groep? Dan is de Run Free Loopgroep wellicht iets voor je. Klik hier om er meer over te weten te komen. Nog een optie is individuele coaching, als je echt niet lekker in je vel zit. Boek hier je intake.)

stress en burn-out groningen
Beginnen met hardlopen groningen 3

Start to Run Free ziet er als volgt uit:

Elke donderdag (start 7 november) verzamelen we bij Zondag in het Noorderplantsoen, in het mooie Groningen. We starten dan met een ademhalingsoefening. Daarna gaan we aan de slag met het thema van de week, dit doen we natuurlijk op een actieve manier. Je leert dus meteen de theorie of techniek in de praktijk te brengen. Dit doen we door te hardlopen, maar soms ook met een spel of een andere oefening. Prestatie is hierbij nooit een doel! Plezier, iets leren en lekker buiten zijn wel. Na het inhoudelijke deel doen we weer een ademhalingsoefening. Dit alles duurt ongeveer een uur en de ervaring is dat dat uur voorbij vliegt!

  • Ademhalingsoefening
  • Warming-up
  • Hardlopen + thema
  • Spel en/of oefening
  • Ademhalingsoefening

Deze thema’s worden behandeld:

Week 1: Techniek energiezuinig hardlopen

Als je (weer) wilt beginnen met hardlopen is het fijn om een techniek te gebruiken die goed is voor jouw lichaam. Je wilt geen blessures en je wilt het hardlopen zo lang als mogelijk vol houden. Je leert daarom je lichaam op een energiezuinige manier inzetten. Bovendien leer je direct beter naar je lichaam te luisteren.

Week 2: Ademhaling

Ademhaling is een belangrijk thema bij het hardlopen. Wellicht denk je zelfs direct aan ‘buiten adem’ zijn. Dit willen we liever niet, want dat is lastig vol te houden toch? Daarom leer je ademhalingstechnieken die je helpen om fijner en energiezuiniger te lopen. Bovendien herstel je sneller en is het echt gezonder voor je. Wat een fijn extraatje is: niet alleen tijdens het hardlopen heb je hier iets aan, maar ook in je dagelijkse leven: bijvoorbeeld in stressvolle situaties en om beter te ontspannen.

Week 3: Focus en aandacht

Nu je de belangrijke elementen van het hardlopen onder de knie hebt, gaan we aandacht besteden aan je focus en aandacht. In de eerste plaats gaan we nog eens goed focussen en aandacht geven aan je lichaam: wat gebeurt daar allemaal? Zo leer je beter te luisteren naar je lichaam en ga je ‘uit je hoofd, in je lijf.’ Daarnaast ga je leren om je heen kijken. Dit lijkt vanzelfsprekend, maar hardlopen kan bijna een meditatieve ervaring worden als je lekker om je heen kunt kijken, terwijl je ontspannen loopt. Je weet wel: die runners high.

Week 4: Positieve mindset

Hoe vaak heb je jezelf al op je kop gegeven omdat je eigenlijk zou sporten of zou (beginnen met) hardlopen n het niet deed? Hoe zou het voelen als je oprecht positief naar sporten, hardlopen en meer dingen in het leven kunt kijken? Dit is allemaal mindset: de kracht van wat je allemaal denkt! Tijdens de individuele coaching die ik geef, geef ik hier super veel aandacht aan en dit wil ik je dan ook  niet onthouden in de Start to Run Free cursus. Want gegarandeerd dat je het hardlopen veel makkelijker volhoudt als je positief (of laten we beginnen met neutraal) naar hardlopen kunt kijken.

Week 5: Herhaling en evaluatie

Tot slot gaan we in de laatste week het een en ander herhalen en is er ruimte voor al je vragen. We gaan daarnaast terug kijken naar de afgelopen weken, want het is belangrijk om te reflecteren en te evalueren wat jij hieruit hebt gehaald en zo hoor je direct wat de anderen geleerd hebben. Ook krijg je nog extra tips om het hardlopen vanaf  nu helemaal zelf vol te houden.

Beginnen met hardlopen groningen 5

Wil je ook beginnen met hardlopen?

Hier nog even alles op een rijtje:

  • Start: donderdag 7 november
  • Duur: 5 weken
  • Tijd: 17:45 tot 18:45
  • Locatie: Noorderplantsoen in Groningen
  • Kosten: 100,-

En alle thema’s:

  • Week 1: Energiezuinig lopen
  • Week 2: Ademhaling
  • Week 3: Focus en aandacht
  • Week 4: Positieve mindset
  • Week 5: Herhaling en evaluatie

Wie geeft deze cursus?

Ik ben Goudje en sinds een aantal jaren heb ik het hardlopen gevonden: het geeft me energie, het is een uitlaatklep en ik haal er plezier uit. En dat terwijl mijn relatie met hardlopen niet echt rooskleurig begon: ik stopte na een aantal keren lopen vaak weer, wegens tegenvallende resultaten of omdat ik de lat te hoog legde. Als coach en running therapeut begeleid ik nu dagelijks mensen met burn-out, depressie en/of angstklachten. Hoe gek kan het leven lopen! Het middel in mijn coaching is hardlopen, het is dus geen doel en al helemaal geen prestatie doel.

Ik ben ervan overtuigd dat hardlopen iedereen kan helpen om (stress)vrijer te leven, daarom ben ik begonnen met het aanbieden van de cursus Start to Run Free en de Run Free Loopgroep. Anders dan anderen loopgroepen gaat het nooit om prestatie, maakt het niet uit of je al ervaring hebt en lopen we voor ons plezier en een goed gevoel.

Ik hoop je binnenkort te zien!

Om spam te voorkomen vragen we u de
onderstaande code over te typen.

captcha

burn-out depressie coach

Goudje Haadsma

Coach en running therapeut
WhatsApp chat