Running therapie: een makkelijke weg?

Geen makkelijke weg

Dat ik er van overtuigd ben dat hardlopen goed voor je is, zowel fysiek als mentaal, is geen geheim. Ik kan je ontzettend veel redenen geven waarom jij echt in beweging moet komen, NU.

Maaaaar: ik snap ook heus wel dat hardlopen voor herstel van een burn-out of een depressie niet de makkelijkste weg is. Beginnen met hardlopen kan om veel redenen een hele moeilijke stap zijn. Misschien heb je geen conditie, misschien heb je last van wat overtollige kilo’s, of ben je bang voor blessures. Of denk je dat je het toch niet kunt. Dat het er stom uitziet. Of dat het saai is of heel zwaar. Genoeg redenen te noemen.

Al deze mogelijke redenen zijn geen smoesjes, maar echte angsten. Hoe mooi zou het zijn dat je deze angsten zou kunnen overwinnen? Dat het ineens wel mogelijk blijkt? Stap voor stap? Ik weet dat dit mogelijk is. Ik zie dit namelijk heel vaak. Mensen die enorm zenuwachtig zijn voor de eerste keer hardlopen, denken dat ze het niet kunnen. Toch gaan deze mensen aan het eind van de training of therapie met een glimlach naar huis (ECHT!). Ze bleken het ineens wel te kunnen! Misschien verliep de eerste training onwennig, maar toch kwamen ze de week erna weer terug. Running therapie gaat niet om harde prestaties, competitie of heel hard lopen. Het gaat erom dat je naar je lichaam leert luisteren en aan jezelf bewijst dat je dit wel kan, op je eigen tempo, stap voor stap. En ik help je daarbij, fluit je terug als je te hard van stapel loopt en moedig je aan als dat nodig is. Je gaat leren zelfstandig te lopen en als je lopen echt niet leuk vindt, zijn er genoeg andere opties voor beweging.

Wel een goede weg

Voor de zekerheid noem ik toch nog een paar redenen waarom hardlopen (bewegen/sporten) goed voor je is, of je nou kern gezond bent of last hebt van stress, burn-out of depressieve klachten:

  1. Door beweging maken je hersenen stofjes aan die je gelukkig(er) maken. Bovendien is het goed voor je concentratie en geheugen.
  2. Je voelt je na een workout (hardlopen/fietsen/zwemmen/fitness/ballet/yoga/etc.) moe, maar voldaan.
  3. Je behaalt doelen, hoe klein ze soms ook zijn. Deze doelen hoeven trouwens niets te maken te hebben met harde prestaties, het doel mag ook zijn: van de bank afkomen, al is het maar voor even.
  4. Hardlopen is super laagdrempelig: schoenen aan en gaan! En wie weet kom je dit soort mooie beelden tegen :).

Wil je meer info? Ontvang gratis het E-book of stuur mij een mailtje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat