Leven van vakantie naar vakantie

Yes, bijna vakantie: lekker herstellen en na de vakantie heb je vast weer bergen energie en kun je de wereld weer aan! Toch??

Om me heen zie ik dat veel mensen enorm naar een vakantie toe kunnen leven: lekker ontspannen, leuke dingen doen, veel slapen, een boek lezen. Klinkt heerlijk. Toch klopt het niet helemaal: als je al veel te veel stress ervaart door je werk of je dagelijkse leven of zelfs burn-out klachten hebt, dan komt die vakantie meestal veel te laat. Het is dan super moeilijk om echt te ontspannen: je hebt dagen nodig om rust te vinden, je blijft maar in je hoofd zitten en je gejaagd voelen. Of: je slaapt hele dagen, bent helemaal niet in staat om echt leuke dingen te doen of wordt zelfs ziek. Na de vakantie begint het weer van voren af aan: de eerste week voel je je redelijk energiek, maar na een week is dat gevoel weg en ga je weer mee in de waan en de stress van de dag. Je leeft weer van afspraak naar afspraak, van weekend naar weekend en van vakantie naar vakantie. Je leidt je leven als een interval training: sprint, rust, sprint, rust, etc. Die vakantie of dat lange weekend is veel te kort om volledig te herstellen, ga je hier te lang mee door, dan kan dit resulteren in een burn-out.

Leef jij altijd van vakantie naar vakantie en van weekend naar weekend? Lees dan even verder!

Hoe kan dit?

Het lijkt heel logisch: opladen in je vakantie. En dat is het ook, mits je niet je lichaam al totaal afgepeigerd en uitgeput hebt. In de vakantie krijgt je lichaam ineens rust en krijg jij tijd om eens echt naar je lichaam te luisteren. Je merkt dat het eigenlijk helemaal niet meer zo goed voelt allemaal en de rush waar je in de drukke dagelijkse leven maar op door gaat,  verdwijnt, waardoor je je ineens ziek gaat voelen. Je lichaam is uitgeput, je zit niet lekker in je vel, beleeft weinig plezier en je zelfvertrouwen zakt naar een dieptepunt. Je bent te lang doorgegaan. Misschien zonder dat je het door had, misschien zonder dat je het wilde weten.

Wat kun je doen om dit nu nog te voorkomen?

Als je eenmaal een burn-out hebt, dan keer je dit niet zomaar om. Neem je burn-out serieus: Herstel, accepteer het, forceer niks en ga met jezelf aan de slag. Dit klinkt simpel, maar dit is het natuurlijk niet. Eerder schreef ik hier een blog over.

Ik hoop dan ook dat het nog niet zover is voor jou. Hopelijk heb je genoeg uitdaging in je leven, ervaar je genoeg ontspanning, beweeg je genoeg, eet je gezond en lekker. Slaap je voldoende en voel je ruimte om een drukkere periode het hoofd te bieden.

Maar merk jij nu al dat je halsreikend naar de volgende vakantie uitkijkt? Hopend dat je dan wel echt kunt ontspannen? Of ben je elke week alleen maar aan het toe werken naar het weekend of zelfs het einde van je werkdag? Neem dit eens serieus en neem echt een dag of een avond om bij jezelf na te gaan hoe het echt met je gaat. Hoe voel je je lichamelijk? Hoe voel je je mentaal? Heb je nog plezier in je werk (of je dagelijkse leven). Ervaar je veel stress? Of heb je juist helemaal geen uitdaging? Het begint altijd met jezelf en je lichaam serieus te nemen. Ga daarna met jezelf en je leven aan de slag. Wacht niet tot de volgende vakantie, volgend jaar, of welk ander goed moment dan ook. Kom (letterlijk) in beweging. NU. Neem zelf de touwtjes (weer) in handen en verander wat je kunt veranderen. En dat is meer dan je zelf denkt. Begin klein, maar: begin. Voordat je echt thuis zit met die burn-out. En ja: dit kan jou ook overkomen, ook al ben je de sterkste en stoerste persoon die je kent ;).

Hulp en start van een nieuwe groep

Wil je hier hulp bij, heb je vragen of wil je kijken of running therapie iets voor jou is (dit kan dus ook erg goed werken ter preventie van nog meer stress of een burn-out)? Neem contact met me op of plan direct een intake.

In de week van 11 juni start er (bij genoeg aanmeldingen) weer een groepje.

Het traject duurt 10 weken, maar wordt onderbroken door een aantal weken vakantie: van eind juli tot eind augustus.

In die periode kun je uiteraard zelf op vakantie en daarnaast werken aan zelfstandig hard lopen en bewegen. Daarnaast zijn er nog een aantal voordelen: ik merk vaak dat mensen de vakantie periode als heel stressvol ervaren: er moet van alles gebeuren voordat het zover is (zowel in werk als privé). Daarnaast MOET je in de vakantie kunnen ontspannen, wat in de praktijk vaak erg lastig is, als je al veel burn-out klachten hebt. De drempel om na de vakantie weer te beginnen is vaak erg hoog, als je niet lekker in je vel zit. Door running therapie om je vakantie heen te plannen, kun je dit ondervangen, voordat je echt thuis komt te zitten met een burn-out.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *