Binnen zitten, sociaal isolement en een explosie aan angstige berichten in de media:

(Dit bericht is aangepast op 14-10-2020)

het zijn bizarre tijden, ook voor je mentale gezondheid. Als je al niet goed in je vel zat voordat dit allemaal begon, bijvoorbeeld door een depressie of een burn-out, dan helpt de Coronacrisis niet mee!

Hoe zorg je ervoor dat je niet nog verder in een dal raakt? En hoe kun je zelfs aan je mentale gezondheid werken in deze periode? Je leest het hieronder.

Liever kijken in plaats van lezen? Bekijk dan hier de YouTube video:

Het is ok, om niet ok te zijn

Wat je voelt is echt, je mag balen, je mag verdrietig en bang zijn, je mag huilen en je mag schelden en klagen. Je hoeft niet achter elke zin te zeggen ‘maar voor anderen is het veel erger’. Ja, dat is wellicht waar, maar daar heb jij nu even niets aan. Laat je gevoel er even zijn. Alleen dan kun je daarna weer vooruit kijken, met een frisse blik.

Ok, en op een bepaald moment ‘moet’ je hier weer uit komen, kruip niet in de slachtofferrol, maar ik beloof je dat het juist helpt om even alles eruit te gooien.

En door:

Blijf in beweging

Allereerst letterlijk: je gaat je echt niet beter voelen als je op de bank blijft zitten. Je gaat je waarschijnlijk lamlendiger voelen en onrustig. Ik kan je vertellen dat ik binnen no time tegen de muren omhoog spring als ik niet zou kunnen bewegen. Wat kun je doen? Allereerst kun je op dit moment nog gewoon naar buiten om hard te lopen, te wandelen of te fietsen. Uiteraard met gepaste afstand en alleen als je je gezond voelt. Vind je hardlopen lastig zonder begeleiding? Kijk dan eens bij Run Free Online: online begeleiding tijdens het hardlopen.

Liever niet naar buiten? Er zijn online enorm veel initiatieven waarbij je lekker binnen kunt sporten: Leefstijl Online biedt bijvoorbeeld online trainingen aan, met verschillende opties voor elk niveau. Plantifulplan geeft op Instagram 14 dagen lang een work-out die je ook gewoon thuis kunt doen.

Denk ook om je weerstand: ga nu een niet tot het gaatje, want je hebt je immuunsysteem nu even nodig.

Blijf ook figuurlijk in beweging: was je bezig met je mentale gezondheid? Zet dat niet op pauze. Dit kan juist een goed moment zijn, omdat er zoveel ruimte ontstaat. Wie weet is dit het moment waarin je eindelijk echt de ruimte voelt om hulp te gaan zoeken die bij je past. Misschien kom je nu beter toe aan echt goed voor jezelf zorgen. Wat ook mogelijk is, is dat het nu echt zichtbaar of voelbaar wordt, hoe het echt met je gaat. Negeer dat niet, wacht niet tot alles weer normaal is, maar kom juist in actie.

Veel psychologen en coaches bieden hun diensten tijdelijk online aan (ik ook!). Dus als je in een traject zit, zet dat dan niet stil.

(Tekst gaat verder onder foto)

burn-out hardlopen
Een mini Teun

Raak niet in een isolement

Offline sociaal contact is geminimaliseerd, maar we leven in een tijd waarin we continue in contact kunnen zijn met anderen. Zoek dus contact met mensen. Praat over je angst en zorgen, als je die voelt. Neem de tijd om te bellen of skypen met vrienden en familie. En vergeet vooral je opa of oma niet, die hebben het nodig en ik weet zeker dat jij je daar ook beter van zult voelen!

Een goede daad

Als je je op dit moment goed en gezond voelt, kun je wellicht iets betekenen voor een ander. Ga boodschappen doen voor je buren, bel je opa of oma of bied je diensten op een andere manier aan. Dit zorgt voor afleiding, een gevoel van saamhorigheid en een goed gevoel over jezelf. Denk even terug aan maart en april, toen we dit gevoel nog best vaak hadden, pak dat weer op!

Zorg voor een fijne plek thuis

Of je nu met een heel gezin in je huis zit of helemaal alleen, het is belangrijk om echt een fijne en veilige plek voor jezelf te creëren. Als je alleen bent, zorg dan dat het gezellig en knus is. Ruim op en maak schoon, doe dit voor jezelf. Zo is thuis zitten minder vervelend. Ben je met een heel gezin? Zorg dan dat er een plekje is waar je je even kunt afzonderen, waar je tot rust kunt komen.

Werk je nu thuis? Probeer ‘na het werk’ als je spullen goed op te ruimen. Vermijd werken vanaf je bed of bank. Kortom zorg ervoor dat je werk zoveel mogelijk gescheiden blijft van je privé. En als je de luxe hebt: werk in een aparte kamer.

Zorg voor ritme

Iets dat n heel belangrijk is: hou ritme in je dagen. Ik snap dat het verleidelijk kan zijn om ’s avonds later naar bed te gaan en de halve dag in bed te blijven liggen als je bijvoorbeeld thuis moet werken of helemaal geen werk hebt op het moment. Toch is dit niet handig, want je zult je er onrustiger en lamlendiger van gaan voelen. Probeer dus een gezond ritme te houden. Wat helpt is dat je je in de ochtend gewoon aankleed en niet in je joggingpakkie blijft rond lopen.

Doe zoveel mogelijk dingen die je normaal gesproken ook doet. Als je naar schoolgaande kinderen hebt, kun je bijvoorbeeld het rooster van de school aanhouden.

Maak ook een plan voor jezelf. Hoewel ik zelf al jaren thuis werk, merkte ik de afgelopen dagen eigenlijk maar weinig productief was. Niks voelde nog urgent en afspraken werden massaal afgezegd. Sinds woensdag werk ik weer met een planning. Dit geeft direct richting en maakt me weer productiever.

Nieuwsconsumptie

In dit blog over angst en het Coronavirus schreef ik hierover: het is heel verleidelijk om alles te willen weten, elke mening aan te horen en het nieuws op de voet te volgen. Vaak doen we dit om een soort van schijncontrole te houden, het kalmeert ons. Het zorgt echter vaak voor onrust in je lichaam. Zorg ervoor dat je één of twee keer per dag het nieuws volgt, op een moment dat goed voelt voor jou en hou het daarbij.

Een extra tip: ben je extra angstig deze dagen? Kijk dan het jeugdjournaal, daar wordt alles net iets vriendelijker gebracht.

Overigens is dit meteen een algemene tip: in het nieuws gaat het vaak over negatieve zaken, ben je hier gevoelig voor, kijk er dan minder (of helemaal niet) naar.

Heb vertrouwen en accepteer de situatie

We kunnen niet veel anders doen dan dit Corona virus uitzitten. En hier zit meteen een les: de situatie en je gevoel accepteren is ook iets dat je enorm helpt bij (herstellen van) depressie en burn-out. Vechten, weerstand bieden, piekeren, stressen, het heeft allemaal geen zin, je gaat je er niet beter door voelen. Wel slechter. Besef dat nu en leer hiervan voor de toekomst.

Neem rust

Nu is het moment om echt rust te nemen, je kunt niet anders! Heb je normaal gesproken last van FOMO (fear of missing out) of het gevoel dat je faalt als je niet ‘normaal’ mee kunt doen. Goed nieuws: dat geldt nu letterlijk voor het hele land. Neem dus rust, slaap meer en probeer te ontspannen.

Lach

Misschien een gekke tip, als de wereld in brand lijkt te staan, maar het is niet verboden om te lachen. Kijk leuke en grappige films of filmpjes op tv. Lachen relativeert, ontspant, is gezond voor je en zorgt ervoor dat de scherpe randjes er een beetje af gaan.

Dankbaarheid

Probeer ondanks alles, elke dag op te schrijven waar je wel dankbaar voor bent. Zo raak je niet in een negatieve spiraal. Probeer het direct: noem drie dingen waar je dankbaar voor bent. (Mag groot en klein zijn!). Zie je dat het helpt?

Zit je echt vast? Laat het me weten, wie weet kunnen wij iets oor je betekenen.

Liefs!

Meer lezen?

Angst en Corona virus, wat kun je doen?

Depressie: dit zijn de symptomen

Dankbaarheid oefenen, hype of werkt het echt?

burn-out coach groningen

Goudje is de coach en running therapeut van Run Free Groningen. Elke week schrijft ze blogs over mentale gezondheid, schrijft ze over haar ervaringen als coach en als mens en geeft ze tips om beter in je vel te zitten: fysiek en mentaal. Lees hier meer over haar en hier meer over individuele coaching. Of neem direct contact met haar op voor een intake.