Hardlopen vs. Yoga

Geweldloos (hard)lopen: hardlopen, maar dan niet hard, zeg maar.

Naast hardlopen vind ik yoga heel fijn. Dus toen ik afgelopen week een boek in de bibliotheek vond over hardlopen en yoga  moest die natuurlijk mee naar huis. Uiteindelijk blijkt het nogal een simpel boekje te zijn (mocht je  geïnteresseerd zijn: ‘Yoga en Hardlopen’ van Maja Miklic), maar toch staan er een paar interessante stellingen in.

Er wordt een vergelijking gemaakt tussen hardlopen en yoga en de verschillen tussen deze twee worden benadrukt. Die wil ik graag even met je bespreken, want mijn zienswijze verschilt met die van het boek:

‘Bij yoga is de aandacht naar binnen gericht.’

Klopt! ‘Tijdens hardlopen is je aandacht gewoonlijk naar buiten gericht’. Dat klopt natuurlijk, maar tot op zeker hoogte. Het is zeer aan te raden om je ogen open te houden om niet tegen een lantaarnpaal aan te lopen en ook om van je omgeving te genieten. Tijdens running therapie richten we onze aandacht juist ook ‘naar binnen’. Wat voel je, hoe gaat het met je ademhaling en wat doet het hardlopen met je?

‘Volgens het boek is yoga niet competitie en prestatie gericht.’

Dit vind ik zelf het mooie aan yoga, iedereen kan het, voor iedereen zijn er houdingen die je kunt uitvoeren en het gaat er niet om of die houding er heel mooi uitziet. Yoga doe je voor jezelf. Hardlopers kijken vaak wel naar prestatie, de klok en andere lopers. Nu klopt dit wel, maar hardlopen zonder prestatie of competitie is juist heel bevrijdend! Tijdens running therapie probeer ik alle prestatie uit het hardlopen te halen, afstand of tijd is helemaal geen gespreksonderwerp meer. Het is zelfs geen reden om te gaan lopen. Ik ben van mening dat je meerdere redenen moet hebben om een sport als hardlopen vol te houden: bijvoorbeeld voor je lijf, het verlagen van stress en om lekker buiten te komen. Ben je wat verder, dan is het natuurlijk heel leuk om een keertje mee te doen met een wedstrijd of run.

‘Een yoga beoefenaar streeft naar geestelijke ontwikkeling, innerlijke rust en harmonie.

Een hardloper naar fysieke verbetering, conditie en kracht.’ Bij Run Free Groningen streven we zeker naar fysieke verbetering, maar vooral naar innerlijke rust en zelf ontwikkeling.

‘Bij yoga geldt ‘ahimsa’, geweldloosheid.

Een yogi let op de grenzen van zijn/haar lichaam. Hardlopers nemen die grenzen niet zo nauw, hierdoor ontstaan er vaak blessures.’ Allereerst: ik vind geweldloosheid echt een prachtig uitgangspunt en dat is precies hoe ik mensen begeleid. Grenzen aan leren voelen en die vooral heel serieus nemen. Niet alleen tijdens het lopen, maar ook in het dagelijkse leven.

Tot slot wil ik nog even een leuk weetje uit het boek met je delen:

‘Tarahumara’s zijn Indiaanse hardlopers. Ze lopen 250 tot 500 km (!!) aan een stuk door. Ze rennen door het leven. Dat doen ze op blote voeten of op simpele sandalen. Hardlopen is van oudsher ook een manier van ‘geweldloos’ jagen: ze rennen net zolang achter een dier aan totdat het uitgeput neervalt.’

Bron: ‘Yoga en Hardlopen’ van Maja Miklic

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat