Dagblad van het Noorden: Tips tegen een burn-out voor studenten

Vandaag verscheen in het Dagblad van het Noorden een artikel over hoe je tijdens je studie een cv opbouwt, zonder burn-out. Hiervoor mocht ik 4 tips geven om een burn-out te voorkomen, deze tips zijn overigens niet alleen van toepassing op studenten:

Psycholoog waarschuwt: je kunt niet overal vlammen.

Hoe herken je als student dat je te veel hooi op je vork neemt? Volgens psycholoog en running therapeut Goudje Haadsma van Run Free Groningen zijn er verschillende signalen die aangeven dat een student het iets rustiger aan moet doen.

„Een heel belangrijk signaal is oververmoeidheid of het gevoel geen energie meer te hebben”, zegt Haadsma. Ook een gejaagd gevoel, een snelle ademhaling of een hoge hartslag zijn rode vlaggen. „Dan probeert je lichaam je te vertellen dat je te veel tegelijk wilt.”

Minder bekend, maar ook belangrijk: het gevoel dat je geen keuzes meer kunt maken of dat je niet op je eigen intuitie kunt vertrouwen. Een symptoom van een burn-out die al verder ontwikkeld is, is het gevoel dat je lamgeslagen bent. „Dat kan zijn dat je nergens zin in hebt, maar ook dat je je bed helemaal niet meer uit kan komen.”

Volgens Haadsma is een burn-out een serieus probleem. „Het is echt niet allemaal lang leve de lol in studentenland. De realiteit is een stuk weerbarstiger dan het lijkt.”

Een burn-out voorkomen is niet makkelijk, anders zou niemand er last van hebben. Maar er zijn wel een paar dingen die kunnen helpen. Speciaal voor het Dagblad van het Noorden zette ze vier tips op een rij die studenten kunnen helpen mentaal gezond te blijven tijdens hun studie.

1. Leg die lat eens wat lager

„Studenten moeten vooral proberen de lat niet te hoog te leggen. Het is natuurlijk leuk om overal bij te zijn, naar de kroeg te gaan, een bestuursjaar te doen en hoge cijfers te halen. Maar haalbaar is het niet. Je kunt niet overal vlammen. Je moet kiezen en prioriteiten stellen.”

2. Neem rust

„Dat is echt iets wat onderschat wordt. Een dagje hard studeren en dan de kroeg in is natuurlijk niet zo erg, maar als je dit dit dagelijks doet, wordt het een probleem. Om je lichaam echt op te laden heb je slaap nodig. Als je tien bier drinkt en maar een paar uur slaapt, dan is dat echt een aanslag op je lichaam. Door op te laden voorkom je dat je niet opgebrand raakt. Dat is feitelijk wat een burn-out is.”

3. Blijf bij jezelf

„Studenten proberen vaak aan te veel verschillende verwachtingen te voldoen. Die van hun ouders omdat ze goede cijfers moeten halen, van andere studenten, van hun werkgevers. Bedenk voor jezelf wat je wil en probeer die doelen te halen. Constant aan de verwachtingen van anderen voldoen, kost hartstikke veel energie.”

4. Blijf bewegen

„Als je studeert is het belangrijk om af en toe achter je bureau vandaan te komen en je hoofd leeg te maken. Ga even naar de sportschool, ga een rondje hardlopen of fiets een rondje. Als je studeert, zit je heel erg in je hoofd en door te sporten maak je weer even echt contact met je lijf. Bovendien maak je tijdens het sporten endorfines aan waar je gelukkig van wordt. Let er wel op dat je niet alleen gaat sporten om (top) prestaties te behalen, dan ga je het doel voorbij.”

Klik hier voor het hele artikel.

Bron: Dagblad van het Noorden
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp Stel je vraag via WhatsApp