Collega of medewerker met burn-out? Wat kun jij doen?

Een burn-out is ontzettend ongrijpbaar en complex. Zowel voor de persoon die opgebrand is, als voor werkgevers en collega’s.

Als werkgever of collega wil je het liefst dat hij of zij zo snel mogelijk weer terug keert op de werkvloer, want verzuim kost veel geld en het werk moet worden gedaan. Bovendien is burn-out een serieus probleem kun je dit niet negeren.

Als werkgever en collega zijn er een aantal dingen die je wel kan doen om zo goed mogelijk met de situatie om te gaan.

Begrijp wat een burn-out is.

Iemand met een burn-out stuit vaak op onbegrip. Om te beginnen bij zichzelf: hij of zij herkent zichzelf amper nog en weet niet goed wat hij of zij met deze situatie aan moet. Heel vaak is de gedachte: even uitrusten en dan ben ik er straks wel weer. Als dit niet lukt, komt er meestal wel het begrip dat er meer moet gebeuren om te herstellen op een duurzame manier. Als werkgever en collega is het ook belangrijk dat je weet wat een burn-out inhoudt, zo kun je meer begrip tonen voor de situatie en zo snap je hopelijk ook dat een burn-out meer vergt dan even uitrusten en dat het geen ziekte is van mensen die ‘zwak’ zijn.

Lees hier meer over burn-out, zodat je weet waar je aan toe bent. Overigens is burn-out sinds deze week eindelijk erkent als beroepsziekte.

Laat van je horen.

Zoals hierboven beschreven, voelen veel mensen met een burn-out zich onbegrepen. Ze hebben vaak het gevoeld at ze falen en soms het gevoel dat ze er niet meer bij horen. Daarom is het juist goed dat je iets van je laat horen. Hete is belangrijk om te laten weten dat je aan de collage denkt, als mens. Dit vergroot het zelfvertrouwen en verkleint het gevoel van falen. Mensen voelen zich hierdoor beter begrepen en vinden het vaak heel fijn dat er aan ze gedacht wordt. Vooral in het begin kan het best zijn dat mensen niet direct reageren, maar het wordt altijd gewaardeerd.

Het kan best spannend zijn om van je te laten horen, maar zolang je je menselijke kant laat zien, is het altijd goed.

Contact opnemen en onderhouden zorgt ervoor dat de drempel om uiteindelijk weer naar het werk te gaan minder groot wordt. Is je collega uiteindelijk zover om weer eens langs te komen of echt te gaan re-integreren? Geef dan ruimte en begrip. Vraag af en toe hoe het gaat, hou rekening met de situatie en verwacht nog niet te veel van deze collega.

Een kleine zijweg: een burn-out is een groot bewustwordingsproces, iemand met een burn-out leert vaak opnieuw voelen, gaat heel veel over zichzelf nadenken en is zich heel erg bewust van het eigen gedrag en hoe het met hem of haar gaat. De simpele vraag ‘Hoe gaat het met je?’ kan daarom een hele beladen en lastige vraag zijn. Normaal gesproken beantwoorden de meeste mensen deze met een vluchtig ‘goed’, maar in of na een burn-out fase kan deze vraag heel stressvol zijn. Geef hem of haar daarom de ruimte om deze vraag luchtig te houden. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat hij of zij de vraag niet hoeft te beantwoorden als het te lastig is. Of vragen of deze vraag wellicht nu te lastig is. Dit vergt wat inlevingsvermogen, want je wilt er juist zijn voor je collega, maar kan heel helpend zijn om je hier bewust van te zijn en die ruimte te geven.

Heb geduld en probeer niet te pushen.

Ruimte en begrip zijn sleutelwoorden bij een burn-out. Besef dat het lang kan duren voordat iemand hersteld is. De weg naar herstel is bovendien niet rechtlijnig, de ene week kan het heel goed gaan en de week erna is er weer een terugval. Het is heel belangrijk dat de persoon met de burn-out zelf uitzoekt wat wel en niet werkt voor hem of haar. Hij of zij moet zelf gaan ontdekken wat bij hem of haar past, waar het mis ging en hoe hij of zij verder moet. Hulp en begrip zijn daarbij fijn. Een werkgever of collega die pusht of te snel wil, juist funest. De persoon kan dan het gevoel krijgen, dingen te moeten doen waar hij of zij nog niet aan toe is. Die druk gaat veel stress opleveren en dat werkt averechts.

Een burn-out is een wake-up call

Het is belangrijk om te weten dat een burn-out nogal een ingrijpende gebeurtenis is. In veel gevallen is het een wake-up call, wil je hier goed van herstellen dan zul je moeten inzien dat het anders moet vanaf nu. Het kan heel goed zijn dat jouw collega of medewerker terugkomt en als een ‘ander’ persoon. Hij of zij zal misschien minder prestatie gericht zijn, vaker nee zeggen of minder perfectionistisch. Dit is best even wennen, maar je moet hier samen met je collega of werknemer een weg in vinden. In sommige gevallen blijkt de huidige functie niet meer bij iemand te passen. Zorg ervoor dat je begrip toont en ook nu het gesprek open houdt. Ga samen kijken naar wat er anders kan en moet, wat je kunt doen om het makkelijker te maken en wat de werknemer zelf kan doen.

Het bewaken van grenzen is specifiek op het werk een belangrijk onderdeel van het burn-out herstel, hier kun je als collega of medewerker goed bij helpen. Ga in gesprek over deze nieuwe grenzen en hou je collega een beetje in de gaten. Geef hem of haar de ruimte om de grenzen aan te geven, ook al voelt dat nog onnatuurlijk.

Neem je team en organisatie onder de loep.

Een burn-out heeft veel impact op de persoon met de burn-out, maar ook op het team waarin hij of zij werkt. Allereerst is het belangrijk dat die burn-out goed besproken wordt. Zorg ervoor dat niet alleen jij weet wat een burn-out is, maar ook de rest van het team op de hoogte is. Ga ook in gesprek met de rest van het team. Door de uitgevallen collega kan de werkdruk verhoogd zijn voor de collega’s. Dit is meteen een uitgelezen kans om te kijken of er meer mensen met burn-out klachten rondlopen en waar dit vandaan komt.

Organisatie breed is het ook van belang om te onderzoeken waar een burn-out vandaan komt. Wat kun je als organisatie doen, bijvoorbeeld aan de werkdruk, maar ook aan de cultuur in het bedrijf. Welke factoren spelen er een rol? Wat kun je doen om meer burn-out te voorkomen? Weten managers en teamleiders hoe ze hier mee om moeten gaan?

Onderzoek wat jij kunt doen om een gewenste verandering in gang te zetten. En ga het gesprek aan!

Run Free Groningen kan daarbij helpen, met workshops, individuele coaching, lezingen en meer. Klik hier voor meer informatie.

Vond je dit interessant? Lees dan eens verder:

Blog: Burn-out, wat is het?

Blog: Herken de signalen van een burn-out

Blog: Grenzen aangeven

Pagina: Werkgevers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *