Burn-out en voeding

Heb je een burn-out of heb je het gevoel dat die op de loer ligt? Dan is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Door voldoende te ontspannen, rust te nemen, te bewegen, maar ook door goed en gezond te eten. Lorraine van 1BALANCE legt uit welke voeding helpt bij een burn-out en wat je kan eten om je lichaam én brein gezond te houden:

Stress en suiker

Als je gestresst bent schreeuwt je lichaam vaak om suikerrijke producten. Echter, dit “troostvoer” zorgt voor sterke schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Je lichaam reageert hierop door extra insuline aan te maken. Dit hormoon draagt niet alleen bij aan de opslag van vet, maar zorgt er ook voor dat je steeds vaker zin in zoete dingen krijgt. Verder zorgt suiker ervoor dat je lichaam minder serotonine aanmaakt; het stofje dat ook wel het gelukshormoon wordt genoemd. Hierdoor ben je gevoeliger voor prikkels, geluiden en pijn en heb je sneller last van depressieve gevoelens. Probeer producten met suiker daarom zoveel mogelijk te vermijden. Dit kan je doen door vooral onbewerkte voeding zoals groenten, fruit, noten, peulvruchten en vlees/vis te eten.

Je hersenen en vet

Hersenen bestaat voor 60% uit vetzuren. Dat is meer dan de helft! Als je je hersenen gezond wilt houden moet je zorgen dat de vetten die je eet ook gezond zijn. In de praktijk eten we veel te veel ongezonde vetten en te weinig gezonde. Deze gezonde vetten vind je vooral in vette vis (makreel, sardientjes, haring), levertraan, olijfolie, walnoten en lijnzaad.

Eet je groenten

Groenten bevatten volop gezonde vitaminen en mineralen die je kunnen helpen om sneller uit je burn-out te komen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vitamine C leidt tot een afname van stressreacties in je lichaam. Daarnaast bevatten veel groenten B-vitaminen. Stress zorgt sneller voor een tekort aan deze vitaminegroep. Ook heb je bij veel stress sneller een tekort aan magnesium; een mineraal dat onder andere in veel soorten (blad)groenten zit. Probeer daarom je dagelijkse dosis groenten te verhogen naar 400 gram per dag. Hoe meer je je groenten verspreidt over de maaltijden, hoe beter. Eet daarom niet alleen groenten bij de avondmaaltijd, maar maak bijvoorbeeld eens een groentesoep of -omelet als lunch!

Wil je meer weten over voeding bij stress of burn-out, stuur me dan even een berichtje of bezoek www.1balance.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *