3 onverwachte lessen die ik leerde op wintersport

Vorige week was ik een weekje op wintersport. Je kunt mij echt niet blijer maken dan de hele dag buiten zijn, skiën, sneeuw, zon (ook al was het maar één dag echt mooi weer) en de dag afsluiten met wat goede muziek? en een biertje. Tijdens het skiën kreeg ik toch weer een aantal lessen bevestigd die ook vaak tijdens coaching terug komen, het leek me leuk om die even met je te delen.

Weet je meteen hoe goed ik echt ben in skiën.

Les 1. Controle vs. Loslaten

Voorheen probeerde ik altijd de volledige controle over het skiën te hebben. Ik wilde elk moment kunnen stilstaan, bang om te vallen en vooral bang om de controle te verliezen. In de praktijk betekende dit dat ik alleen maar op de rem stond of heel verkrampt aan het skiën was. Dit jaar kon ik dat eindelijk beter loslaten en vertrouwde ik op mezelf en mijn techniek, die echt NIET briljant is, maar voldoende om me veilig beneden te brengen. Gevolg: het ging zoveel beter en het was zoveel leuker!

Les 2. Prestatiedrang

Dit jaar waren we maar met z’n tweeën op wintersport en dit bracht een onverwachts voordeel met zich mee:

In mij zit een klein monstertje dat altijd wil presteren en zich heel graag vergelijkt met anderen. Andere jaren ging ik met grotere groepen op wintersport en dan had ik altijd een stille competitie met alle anderen. Ik ben mezelf dan de hele tijd aan het vergelijken met de rest. Niemand die dat van me vroeg en niemand die actief de competitie met me aanging, maar toch stookte dat prestatiemonstertje mij aardig op. Aangezien ik simpelweg niet de beste skiër ben, trok ik dan altijd aan het kortste eind.

Dit was niet alleen slecht voor mijn zelfvertrouwen, maar ook mijn plezier leed eronder. Bovendien ging ik er juist minder goed van skiën (hallo controledrang en perfectionisme). Dit jaar voelde ik veel minder de druk om te presteren en te vergelijken (Niek is toch 100 x beter), en daardoor was ik veel relaxter en ging het zelfs beter!

Precies om die reden zwak ik tijdens hardloop trainingen en helemaal tijdens Coaching en Running therapie sessies de prestatiedrang zoveel mogelijk af. Zo haal je meer plezier en ontspanning uit wat je doet. Van daaruit beter of sneller worden is veel leuker.

Les 3. Comfort zone

Er wordt ons continue verteld dat je uit je comfort zone moet stappen om te groeien en beter te worden, maar als je te ver buiten je comfort zone stapt dan kan dit je juist enorm tegenwerken. Ik schreef hier eerder al dit blog over.

De laatste dag van de vakantie was het echt heel slecht weer: mist, veel wind, regen (!!) en het sneeuwde hard. Hierdoor was er weinig zicht en de omstandigheden waren zacht gezegd niet ideaal voor een leuke laatste dag. Dat kon ons er echter niet van weerhouden om een avontuur aan te gaan: een off-piste ski route met heel veel verse, diepe sneeuw… Zoals ik al zei: ik ben niet zo’n hele goede skiër ?. Dit bleek dan ook het slechtste idee van de vakantie, want ik kwam natuurlijk nooit op een normale manier beneden. Ik ben nogal eens gevallen, we verloren ski’s en een stuk van de piste bleek zo steil te zijn dat ik er niet eens vanaf durfde. Dat stuk heb ik dus maar lopend/glijdend/op mijn kont gedaan.

Het eerste deel was dit allemaal nog best grappig, maar mijn zelfvertrouwen daalde sneller dan wij deden en ook mijn humeur was niet meer wat het hoorde te zijn.

Door zover uit mijn comfort zone te gaan werd ik geen betere skiër en leuk was het ook niet. Je grens op zoeken en jezelf een beetje uitdagen is OK, maar mijlenver buiten je comfort zone te stappen, levert je weinig op.

Na een week sneeuwpret ben ik deze week weer vol aan het coachen, wil je daar meer over weten? Stuur me dan een bericht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

WhatsApp chat